ei ole mihinkään kiire

Jagorr

Senior Member
Russian, Belarusian
Hei.
Mulla ei oo mihinkään kiire.
Amissien tilkkutäkit ovat kärsivällisyyden taidetta – kun ei ole mihinkään kiire, voi tehdä niin kaunista kuin suinkin.

Miksi tässä ei käytetä partitiivia eli kiirettä?

• Myös kiirettä olisi oikein.

Minun kielikorvani mukaan noissa esimerkkilauseissa sanalla kiire tarkoitetaan lähinnä tekijän mielentilaa; vastaavati voisi sanoa esim. "minulla ei ole paha mieli". Mielentila on yksi ja jakamaton, se joko on jotain tai ei ole.

Jos taas tarkoitettaisi sitä, että ei ole konkreettista pakkoa tehdä asioita nopeasti, käytettäisi paritiivia: "minulla ei ole kiirettä". Vastaavasti "minulla ei ole pahaa mieltä" tarkoittaisi, ettei ole yhtään sellaista asiaa, joka aiheuttaisi minulle mielipahaa. Eli partitiivia käytetään, kun puhutaan yksittäisistä konkreettisista asioista, joita voi olla enemmän tai vähemmän (tai ei yhtään). Silloin voidaan myös lisätä määre kuvaamaan sitä, kuinka paljon kiirettä, pahaa mieltä tms. on. Nominatiivia taas käytetään silloin, kun viitataan abstraktiin mielentilaan, joka joko on tai ei.

Tämä on siis maallikon pohdintaa. Kieliopillista perustelua en osaa antaa, mutta varmasti joku muu osaa sen tehdä (ja korjaa, jos selitykseni on väärä).

Iso suomen kielioppi puhuu nominatiivillisista kiteymistä (katso kohta f):
    VISK - § 895 Omistuslauseen piirteet: vaarilla on saari

Normaalisti negatiivisissa omistuslauseissa on partitiivi:
    Minulla on auto.
    Minulla ei ole autoa.

On kuitenkin joitakin sanoja, jotka ovat (tai voivat olla) negatiivisissakin omistuslauseissa nominatiivissa. Tällaisia sanoja ovat esim. nälkä ja jano:
    Minulla on nälkä.
    Minulla ei ole nälkä.
    (OIKEIN)
    Minulla ei ole nälkää. (???)

Minulla on jano.
    Minulla ei ole jano.
    (OIKEIN)
    Minulla ei ole janoa. (???)

Kuten jo edellä todettiin, kiire-sana voi olla negatiivisessa omistuslauseessa sekä nominatiivissa että partitiivissa:
    Minulla on kiire.
    Minulla ei ole mikään kiire.
    (OIKEIN)
    Minulla ei ole mitään kiirettä. (OIKEIN)

Back