el veia a la mateixa cadira que a en Jordi .

Twist-ful

Senior Member
English
Bon dia a tothom:

Sí.... -Em feia gràcia perquè el veia a la mateixa cadira que a en Jordi i allò començava a semblar-me còmic.

Aquesta frase la he tret d'una novel.la que estic llegint. El context és que algú tracta de convèncer al que parla que fes alguna cosa, igual que ho feia en Jordi, i resulta obvi que no ho estan aconseguint. Em preguntava si això de "veure'l a la mateixa cadira" volia dir "que es trobaven a la matiexa situació, en el mateix compromís", perquè si no no ho entenc gaire (no semba significar pas que l'home s'assegui al mateix lloc físic que en Jordi).

L'altre cosa que no entenc és l'ús de a (a la mateixa cadira que a en Jordi). Quina funció té aquí?

Moltes gràcies!

• gvergara

Senior Member
    Castellano (variedad chilensis)
    Hola:

Pel que fa al significat de a la mateixa cadira, no l'he trobat a la xarxa com a expressió, però ja ens ho podran explicar millor els/les catalans/es. Quant a l'ús de la preposició a, em sembla que s'utilitza en aquest cas per indicar que en Jordi és l'objecte de l'oració. La persona veia un home A (el veia), a la mateixa cadira on aquesta mateixa persona que veu l'home A veia en Jordi (objecte).

Last edited:

Penyafort

Senior Member
    Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Quant a l'ús de la preposició a, em sembla que s'utilitza en aquest cas per indicar que en Jordi és l'objecte de l'oració.

Penso el mateix. Aquesta a per a indicar objectes directes de persona és característica del castellà i acostuma a ser una errada comesa per força catalans quan parlen, però és admesa com a recurs per aclarir una oració equívoca. El DIEC, en la seva entrada per a la preposició a, diu:
    5 prep. [LC] Excepcionalment, introdueix l’objecte directe, per raons d’estructura, per desfer possibles equívocs. El critiquen a ell. A tots, ens interrogaran. Es controlaran els uns als altres.
    Així doncs, en aquest cas podem considerar-ho un ús correcte de la preposició perquè hi desfà un possible equívoc: sense l'a, podríem pensar que el que vol dir l'oració és «perquè el veia a la mateixa cadira que en Jordi (el veia)», cosa que en canviaria tot el sentit.

Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    Aquesta frase l'he treta d'una novel.la novel·la que estic llegint. El context és que algú tracta de convèncer al que parla que fes de fer alguna cosa, igual que ho feia en Jordi, i resulta obvi que no ho estàn està aconseguint.
    En lloc d'explicar-nos la història, ¿podries posar el text escrit per l’autor i, de passada, dir-nos qui és i el títol de la novel·la?