esperar amb candeletes

סייבר־שד

Member
Spanish - Mexico
D'on ve la locució "esperar amb candeletes"?
Comprenc bé ho que significa, però tinc molta curiositat per el seu origen.

Last edited by a moderator:
  • Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    No ho puc documentar, però jo sempre he associat aquesta frase a una paràbola de la bíblia cristiana-catòlica. La paràbola de les "verges previsores" que parla d'un grup de "verges" que estaven esperant als camins els marits que tornaren del treball, però se'n retardaren més d'allò habitual, a les poc previsores se les apagà el cresol (candeleta) perquè no portaven suficient oli per alimentar-lo, cosa que no passà a les previsores que mantingueren la llum i ajudaren a trobar el camí de les seues cases els seus marits. L'he contada de memòria, supose que el podrà trobar la paràbola fàcilment. Jo la recorde bé perquè sempre em cridà l'atenció, realment en la meua ment juvenil no em quadrava quan la llegien o citaven, que si parlava de verges, com era que esperaven els marits? En aquells anys certes coses no es podien ni preguntar. La frase es ben viva al País Valencià.

סייבר־שד

Member
    Spanish - Mexico
    Moltes gràcies per la informació, Circunflejo. I moltes gràcies també a vós, Eixenc, vaig trobar aquella història de "verges" previsores, les unes, i no tant, les altres, molt interessant i divertida ! Us dono doblement les gràcies, perquè no era molt probable que la topés, ja que sóc ateu; el poc que conec de la Bíblia ho dec al fet que també estudio l'hebreu modern.

Quin plaer saber que vosaltres valencians mantenen ben viva tan agradable i curiosa expressió!

Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    Moltes gràcies per la informació, Circunflejo. I moltes gràcies també a vós, Eixenc, vaig trobar aquella història de "verges" previsores, les unes, i no tant, les altres, molt interessant i divertida ! Us dono doblement les gràcies, perquè no era molt probable que la topés, ja que sóc ateu; el poc que conec de la Bíblia ho dec al fet que també estudio l'hebreu modern.

Quin plaer saber que vosaltres valencians mantenen ben viva tan agradable i curiosa expressió!
    La frase de la que en parlem: Esperar amb candeletes; també l'he sentida dir per catalans de Barcelona i Girona. Açò em fa pensar que n'és d'ús general del català. Alguns valencians pronunciem: asperar en candeletes.

Durant la dictadura franquista, època del meu període escolar, la religió catòlica era una assignatura obligatòria (i ara quasi també) tant si la teua família era religiosa o no. De tantes i tantes paràboles que ens feien llegir, aquesta n'és de que més recorde pels motius que ja he dit abans.

סייבר־שד

Member
    Spanish - Mexico
    La frase de la que en parlem: Esperar amb candeletes; també l'he sentida dir per catalans de Barcelona i Girona. Açò em fa pensar que n'és d'ús general del català. Alguns valencians pronunciem: asperar en candeletes.

Durant la dictadura franquista, època del meu període escolar, la religió catòlica era una assignatura obligatòria (i ara quasi també) tant si la teua família era religiosa o no. De tantes i tantes paràboles que ens feien llegir, aquesta n'és de que més recorde pels motius que ja he dit abans.
    Moltes gràcies per la informació addicional!

Al meu país la religió catòlica, tot i que ha perdut terreny al llarg dels darrers anys, és encara bastant present, sobretot a les zones rurals i a les poblacions petites i viles. No obstant això, l'educació aquí és laica, i encara que molts dels meus parents siguin (o fossin) catòlics, els meus pares non ho són, i jo mateix mai he sentit una forta inclinació per l'espiritualitat, per tant, com he dit abans, el meu coneixement de la Bíblia és tristament pobre.

En el meu cas, pel que fa a paràboles, n'hi ha solament una que sempre em recordo amb prou facilitat: aquella sobre cecs que Jesucrist va dirigir als fariseus. I açò gràcies al famós quadre de Brueghel, o amb més precisió, als meus curs de francès de fa ja alguns anys.