Fare better/worse

Alisson Pereira

Senior Member
Portuguese - Brazil
Dag

Hoe zeggen jullie dat?.

>> They always fare better/worse in that contest.
Ze kunnen het altijd beter/slechter doen in die wedstrijd

>> My team fared worse in the yesterday's game
Mijn ploeg heeft het slechter gehaald in de wedstrijd van gisteren

>> You'll fare worse in this fight if you don't pay attention to what I'm telling you now
Je zult het slechter doen in dit gevecht als je geen aandacht besteedt aan wat ik je nu vertel

Dank bij voorbaat

• Dag Alisson

De uitdrukking die je zeker kunt gebruiken is: "het goed / minder goed doen", zoals je ook al gedaan hebt:

Ze kunnen het altijd beter/slechter doen in die wedstrijd
    De uitdrukking is juist maar er is een verschil in betekenis tussen de Engelse en de Nederlandse zin, omdat "They always fare better" aan "ze kunnen het altijd beter doen" niet gelijk is. Een correcte vertaling uit het Engels in het Nederlands luidt:

They always fare better/worse in that contest [than us] [than in other contests]
    "In die wedstrijd doen ze het altijd beter [dan wij]", maar

"In die wedstrijd zijn ze altijd beter/slechter dan wij" - is de manier hoe je het makkelijker kunt uitdrukken.

Zonder gradatie (goed-beter-het best) en vergelijking klinkt het nog beter, met behoud van de uitdrukking.

"In die wedstrijd doen ze het altijd goed" (of slecht)."

Mijn ploeg heeft het slechter gehaald in de wedstrijd van gisteren
    "Mijn ploeg deed het minder goed in de wedstrijd van gisteren" maar als je "gehaald" wil gebruiken, kan je zeggen "slechter resultaat gehaald".

>> You'll fare worse in this fight if you don't pay attention to what I'm telling you now
    Je zult het slechter doen in dit gevecht als je geen aandacht besteedt aan wat ik je nu vertel
    Slechts een kleine correctie is nodig, anders is de vertaling zeer goed.
    "Je zult het in dit gevecht niet goed doen als je [nu] geen aandacht besteedt aan wat ik je nu vertel." of,
    "In dit gevecht zul je het niet goed doen als je [nu] geen aandacht besteedt aan wat ik je nu vertel."
    Opmerking: De vorm "zult" past hier niet en wordt in het algemeen nog nauwelijks gebruikt, in plaats ervan zeg je "Je gaat het niet goed doen".

Is dit voor jou nuttig?

Bron? Heb je die zinnen zelf geconstrueerd? De twee eerste Engelse zinnen lijken me niet tiptop.
    Ze kunnen Ze doen het altijd beter/slechter doen in die wedstrijd

Mijn ploeg heeft het slechter gehaald gedaan in de wedstrijd van gisteren[

:tick:

Of "... slechter gepresteerd." Maar er klopt een en ander niet, lijkt mij.

"Fare ..." lijkt mij te impliceren dat het vooral gaat om wat ons overkomt, bijna los van of ondanks de eigenlijke prestatie. Je kunt hard je best doen, maar het kan toch slecht aflopen. Zoals gesuggereerd in: "Hoe verging je jou in ...?". "Fare" impliceert volgens mij afhankelijkheid van omstandigheden of zo - en kleurt pejoratief: je hebt er geen controle over!

Ik vraag mij af of "fare better" in een sportieve context wel zo gangbaar is. Vergelijk de linguee-vertalingen hier.

De geciteerde Engelse zinnen zijn volgens mij trouwens niet perfect:
    >> They always ?? fare wellbetter/worse in that contest ?? -- Opnieuw: "fare well" in sportcontexten???
    Ze kunnen het altijd beter/slechter doen in die wedstrijd Het vergaat hen altijd slecht ... [vergaan is pejoratief]

(Mijn ploeg heeft het slechter gedaan in de wedstrijd van gisteren, of slechter resultaat gehaald, zoals Eno schreef) >> Beter: het liep niet zo goed af voor ons team --- Maar op Linguee vind ik geen enkele "fare worse" met betrekking tot sport...

>> You'll fare worse in this fight if you don't pay attention to what I'm telling you now -- OOK hier weer: gewoonlijk gaat het over het lot van mensen. De Google-voorbeelden gaan alleen daarover, niet over concrete resultaten...

De standaard vertaling voor fare worse is het slechter doen. Of slechter af zijn. Neem eens een paar seconden om de eerste bladzijde van frase.it daarmee te vertalen voor fare worse. Levert geen probleem. De liefhebbers kunnen ook alle 162 resultaten checken...

Improve Your Writing skills

Fare better is natuurlijk het tegendeel, het beter doen,beter af zijn.

@Je zinnen uit frase.it bevestigen wat ik denk. Kijk naar de onderwerpen.

Je kunt inderdaad vertalen "ze doen het beter", maar eerder als "thrive" of zoiets, eerder dan als "perform". Thrive impliceert een samenspel met de omstandigheden, perform niet (nadruk op eigen prestatie). Dat is een subtiel onderscheid, vrees ik, Alisson, maar belangrijk...

Geef liever concrete voorbeelden van zinnen waar mijn voorstel niet opgaat, ipv algemene beschouwingen wil je....

Want voorlopig houd ik bij 'het slechter doen' en 'slechter af zijn'.

Linguee is het domein van de vertalers exclusief uit de EU sfeer en dus niet uit de game noch uit de sportieve sfeer en een uitdrukking zoals 'far worse' genereert natuurlijk een bonte set omschrijvingen. en vrije vertalingen - en weglatingen- waar niettemin meestal ook slechter doen en slechter af zijn het goed zouden gedaan hebben

Thrive impliceert een samenspel met de omstandigheden, perform niet
    Van Thrive is geen sprake van in de O.P. dat zijn contests, wedstrijden, fights... daar 'thrive' je niet in.
    En perform doe je ook in samenspel met de omstandigheden zeker bij spelen en wedstrijden.

Last edited:
    Dit is hopeloos. Die thrive: ik heb nog even gezocht naar een beter woord, maar niet direct gevonden. Ik heb zelf niet ontkend dat jouw suggesties oké zijn, maar ik probeer een verschil uit te leggen - en ik maak het dan blijkbaar te moeilijk? Sommige verschillen zijn helaas subtiel.... Tja, dat iemand anders dan maar probeert.

Zou jij liever thrive gebruiken in deze voorbeeldzin van Alison?
    You'll thrive in this fight?

De eerste twee zelfgemaakte Engelse zinnen zijn problematisch omdat context ontbreekt en omdat het Nederlands ook niet correct is.
    Waar zijn we dan over bezig?

They always fare better/worse in that contest.
    Dat veronderstelt dat er een reeks van 'contests' zijn en dat ze het altijd beter/slechter doen in deze. . Dan krijgt het enige zin....

Heel in het algemeen, buiten de voorbeeldzinnen, moeten we farworse/better niet behandelen volgens de forumreglement

Nee, niet per se, maar ik zocht iets om te verklaren wat ik bedoelde. London Calling weet te vertellen bij mijn vraag daarover op Englihs only:
    "Fare well vs. perform: It's more about succeeding in something or managing to do something, about a successful result rather than a given performance."

Zeker.

Collins
    fare. ... If you say that someone or something fares well or badly, you are referring to the degree of success they achieve in a particular situation or activity.

Britannica Insights
    fare
    verb
    1. : get along, succeed

Worse & better zijn dan de trappen van vergelijking. Alleen de derde zin van Alison is OK want hij bevat een vergelijking: tussen raad aannemen en raad niet aannemen en het daarom dus beter of slechter doen. Daarom bekritiseerde en verwierp ik de eerste twee zinnen. Zoals ik hoger al aangaf, kan je dat dan toch nog wel zo zeggen, zolang je maar een vergelijkende context aangeeft/toevoegt. . Wat ik zelf gedaan heb. Maar zonder die context heeft het geen zin of je moet de context er zelf bij veronderstellen...

Je moet de vertaling dan nog aanpassen aan de gegeven zin of de context. Die kan je inderdaad bij Linguee en Reverso goed natrekken, dwz een aantal varianten vinden, en daar hebben we het al over gehad. Ik blijf bij mijn eigen voorstel hier. .

Last edited:
    Back