fast in berth

Molly-Molly

Member
Castellano
For what I've seen in the web, this seems quite a standard expression in maritime contracts.
But how would you say it in Spanish?

Laytime shall commence upon the expiration of six hours after NOR has been tendered or upon vessel being all fast in berth, whichever is earlier.

My lousy attempt:
El período de presentación en el puerto de carga comenzará al finalizar las seis (6) horas de extendido el NOR o si el buque llegara antes al puerto de destino, según el que ocurra primero.

Any Suggestions?

Last edited by a moderator:
  • Molly-Molly

Member
    Castellano
    Thanks Avizor!
    Gracias a tu orientación, busqué un poco más y encontré más info. La copio debajo for future reference.

Entonces quedaría así mi oración:

El período de estadía en el puerto comenzará a contar 6 horas después de la entrega de NOR (Notificación de Disponibilidad) o cuando el buque esté completamente amarrado al muelle, según lo que ocurra primero.

FYI
    Con "all" se hace referencia a que todas las sogas y cabos están pasados y amarrados. Es recién ahí que se considera seguro iniciar cualquier tarea en tierra.

Explanation:
    Early Arrival: If the vessel arrives at the load/discharge port earlier than the beginning of the Window, laytime will begin at 00:00 hours on the first day of the agreed Window, or at the time the vessel is all fast at the ready loading berth, whichever occurs first.

Late Arrival: If a vessel fails to arrive before the end of the last day of the agreed Window, the loading terminal will make every effort to receive the vessel as soon as possible in the order of NOR received; however, used laytime shall not commence until the vessel has been secured to the dock and all fast.

Espero que le sirva al próximo que esté tan perdido como yo en este área tan desconocida por mí ;-)

Clavdivs

Member
    Spanish - Spain
    Mejor tarde que nunca... Mi sugerencia: El tiempo de plancha comenzará a contar 6 horas después de haberse entregado la carta de alistamiento (NOR) o cuando el buque haya atracado, dependiendo de lo que ocurra primero."