Forçós o forçat / Forçosament o forçadament

Aurum33

New Member
Català
Hola! :) Algú em sabria explicar la diferència entre aquestes paraules, si us plau? Es poden utilitzar sempre com a sinònims? Moltes gràcies!

• Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    Per mi, les dues darreres són sinònimes plenes, tocant a les primeres ho són en grau mitjà.

Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    Estimat company:

Esper que sàpigues dispensar que hagi interromput la nostra conversa de fa unes horetes.:D
    No sé si t'ho sabré explicar, però ho intentaré.
    Com t'acab de dir, entenc que forçós i forçat són sinònims en grau mitjà, i m'explic:

1) forçós o forçat (ambdós adjectius):
    Com diu el DCVB forçós té el significat de necessari; inevitable; que ha de fer-se per força;
    i forçat significa constret per la força; forçós; exigit per força; portat a un grau excessiu d'esforç.
    — Després la noia va girar-se i somrigué al seu company, i des del seu lloc Arnau va poder reconèixer el somrís forçat que feia tant de temps que ell no veia al rostre de la noia (Coses vistes, Josep Pla).​
    • En aquesta construcció no és adient l'ús Arnau va poder reconèixer el somrís forçat que feia...
    —Quan jo era jove es podia elegir entre fer el servici militar forçós o voluntari.​
    • Aquesta no admet servici militar forçat, però sí que ho seria vaig fer el servici militar forçat pel meu pare que era coronel.
    —Trob que el desenllaç d'aquesta pel·lícula és forçat i gens original.​
    • Aquí tampoc hi ha lloc per l'ús de forçós.
    —El Govern ha determinat el tancament forçós de tota la indústria hotelera.
    • L'alternança, forçós / forçat, en aquesta expressió no és possible.
    Però en aquesta altra sí que ho és:
    —Pel que ha fet el president, ara és forçós, o forçat que se'n vagi a l'exili.​

Una salutació molt llarga.