funivia

okay58

Member
italian italy
It's rather 2 requests in one.
first.
By English speakers Funivia is referred to as cablecar (2 words or hyphenates), gondola, or tram

Funivia is the single car running on a suspended cable

I wonder which is the best English word that would be understood by any English speaker

the second is
funivia is a lift, in Italian it's much longer "impianto di risalita". To keep the length of the Italian I would use uphill lifts, if not too akward

Thanks for helping

• Aiuola

Member
    Italy Italian
    Se può esserti utile, mi ricordo di aver preso una funivia in Canada e lì il termine era
    Gondola.

Ciao!
    Aiuola

furs

Senior Member
    Italian
    A gondola is what we call a telecabina.
    Cablecar is (mostly) BE for funivia. Americans call it (aerial) tram.

Last edited:

london calling

Senior Member
    UK English
    Funivia is the single car running on a suspended cable

I wonder which is the best English word that would be understood by any English speaker I agree with the others and I'm English, so I would say cablecar.

funivia is a lift, in Italian it's much longer "impianto di risalita". To keep the length of the Italian I would use uphill lifts, if not too akward Non è per caso intendi il "funicolare", piuttosto? Come quelli a Capri e a Napoli? Funicular railway?

furs

Senior Member
    Italian
    La funivia e' sospesa, la funicolare no. E comunque visto che si parla di impianti di risalita sciistici, i piu' lunghi sono proprio le funivie. Vi sono pochissime funicolari usate come impianti di risalita (per lo piu' sotterranee), e di solito sono (relativamente) corte. In Italia mi viene in mente solo quella di Campodolcino, vicino Madesimo.

london calling

Senior Member
    UK English
    La funivia e' sospesa, la funicolare no. E comunque visto che si parla di impianti di risalita sciistici, i piu' lunghi sono proprio le funivie. Vi sono pochissime funicolari usate come impianti di risalita (per lo piu' sotterranee), e di solito sono (relativamente) corte. In Italia mi viene in mente solo quella di Campodolcino, vicino Madesimo.
    Ho chiesto solo perchè non mi era chiara la "seconda" domanda!:) Okay58 fa la differenza fra funivia intesa come cablecar (1° domanda) e funivia intesa come lift (ascensore in BE) e avevo capito funicolare. Se poi intendeva skilift, non lo so..... Comunque a Napoli e a Capri sono funicolari e si chiamano funicular railways.:)