Hij is aan het uitbollen

eno2

Senior Member
Dutch-Flemish
Hallo,

<Hij is aan het uitbollen> In de zin van hij is in het laatst van zijn carrère (en neemt wat gas terug... neemt er wat meer zijn gemak van) b.v.

Geen idee hoe dat te zeggen in het Engels. He's processing out?

• bamia

Member
    Dutch
    Winding down betekent ongeveer hetzelfde als afbouwen (ik neem aan dat je dat bedoelt met uitbollen).

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Uitbollen is toch van heel normaal gebruik in Vlaanderen in de zin van zoals ik zei. . Niet noodzakelijk ook afbouwen. (Moet je daar geen eigen baas voor zijn?)
    Winding down betekent ongeveer hetzelfde als afbouwen (ik neem aan dat je dat bedoelt met uitbollen).
    Wind down is zeker afbouwen!
    <to wind down the business
    de cerrar gradualmente el negocio de la empresa>. (linguee) Geleidelijk sluiten....

bamia

Member
    Dutch
    In Nederland komt het regelmatig voor dat journalisten spreken van een voetballer die gaat afbouwen, in Qatar of China bijvoorbeeld. In het Engels zou je dan to wind down one's career in Qatar or China zeggen. Voetballers zijn geen eigen baas, afbouwen kan dus ook slaan op een werknemer. Het woord uitbollen kende ik niet, dat lijkt me een vlaamsisme. Het is misschien goed om erbij te vermelden in de titel van de thread.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Wind down kan wellicht gebruikt worden.

Er is niks speciaals aan Belgisch Nederlands. Dat is van algemeen gebruik in het Zuiden. Normaal is daar een puur Nederlandse tegenhanger voor. Hier misschien niet?
    Vlaamsisme, daar heb ik nog nooit van gehoord. Dertig resultaten op google waarvan een deel opgeleverd door "...Vlaams is me..."
    Heeft wel een hashtag op twitter.

Ik kon het in de titel niet aanduiden als BE of dialect aangezien ik dat niet weet en ook niet kon controleren. (IK heb DVD niet)

Uitbollen: 2 (van mensen) zich niet meer inspannen, het rustig aandoen
    Gevonden op Encyclo - gentvertaalt.be - Belgisch Nederlands
    Uitbollen - definitie - Encyclo
    Die bron bestaat niet meer op internet. Het lijkt Belgisch Nederlands te zijn.

Last edited:
    < Previous | Next >