Hoofredactie/eindredactie

CarlitosMS

Senior Member
Spanish - Spain
Hallo
Ik zou graag het verschil weten tussen hoodfredactie en eindredactie bij televisie zoals VRT, VTM, NOS, RTL4 ezv., er zijn kleine nuances, maar ik denk dat ze heel licht zijn en alleen maar een moedertaalspreker kan dat merken.

Context:
Jan werkt in de hoofdredactie en Peter in de eindredactie, ze zijn allebei journalisten.

Groetjes en excuses voor de domme vraag
Carlos M.S.

• Pedro Paraíso

Member
    Flamish
    Van zeer nabij weet ik dat een hoofdredactie belast is met de grote lijnen van een uit te zenden programma, terwijl een eindredactie de afwerking van een programma verzorgt voordat dit wordt uitgezonden.

Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Zoals ik het begrijp: een hoofdredacteur bepaalt over welke onderwerpen er gepubliceerd wordt en de eindredacteur bepaalt hoe die uiteindelijk gepubliceerd worden (dus "inhoud" t.o.v. "vorm").

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Zoals ik het begrijp: een hoofdredacteur bepaalt over welke onderwerpen er gepubliceerd wordt en de eindredacteur bepaalt hoe die uiteindelijk gepubliceerd worden (dus "inhoud" t.o.v. "vorm").
    Ze zijn allebei "opstellers", maar de eindredactie doet alleen de afwerking van wat de hoofdredactie heeft laten uitvoeren: editor in chief vs. senior editor of zo. Ik checkte net vertalingen en het gaat daar grondig fout. Een eindredacteur is nooit (zelden) een hoofdredacteur...