Imperatiivin pehmentäminen -pA / -hAn / pois

< Previous | Next >

n8abx9

Senior Member
German - Germany
-pA ja -hAn molemmat pehmentävät käskyä. Mutta milloin käyttäisin kutakin? Mikä ero niillä on? Vaikuttaa vältä siltä, että liitepartikkelia -pA käytettäisiin enemmän lasten kanssa. Onko näin? Onko "uskohan" siis muodollisempi?

uskopa ↔ uskohan

Josku lisätään myös "pois" imperatiivin jälkeen. Sekin vaikuttaa pehmentävän käskyä, vai onko sillä eri merkitys?

usko pois
uskopa pois
uskohan pois

Milloin näitä yo. käskyjä käytettäisiin? Ja miksi juuri sitä?

Kiitos etukäteen vastauksesta!

• Maunulan Pappa

Member
    Finnish
    Uskopa ja uskohan ovat minun mielestäni hyvin lähellä samaa. Ne nimenomaan pehmentävät käskyä, tekevät siitä vähemmän jyrkän, ystävällisen kehotuksen (joka voi silti olla tarkoitettu noudatettavaksi). Joskus näillä voidaan ilmaista myös lievää ärtymystä siihen, että toinen ei ole jo tehnyt toivottua asiaa:

- Niin mutta jos se kuitenkaan ei ole totta?
    - Kyllä on. Uskopa nyt, kun minä sanon.

Usko pois sanoisin silloin, kun tiedän, että kuulija ei ehkä halua uskoa minua, esimerkiksi kun sanomani on jotenkin yllättävää tms. Sanomalla "usko pois!" torjun vastaväitteet jo etukäteen. Silläkin voidaan keventää käsky ystävälliseksi kehotukseksi, varsinkin kun vastataan pyyntöön. Pois-sanan voi useimmiten vaihtaa sanaan vain:

- Saanko istua tähän?
    - Istu pois! / Istu vain!

Kaikki kolme ovat aika epämuodollisia, rentoon jutteluun kuuluvia. En voi kuvitella mitään noista esim. viralliseen asiakirjaan tai muodolliseen bisneskieleen.

Last edited:

Marko55

Senior Member
    Finnish
    Yleisissä ohjeissa käytetään usein rakennetta:
    (verbi yksikön 2. persoonassa) + (hAn).

Esimerkiksi:
    1) Jätäthän kengät tähän. Kiitos!
    2) Pesethän kätesi huolella, ennen ja jälkeen vierailun
    3) Pidäthän riittävän etäisyyden muihin asiakkaisiin
    4) Ethän koske. Odottelen uutta omistajaani. [teksti autokaupassa]
    5) Ethän ruoki lampaita omilla eväilläsi

Esim. museoissa kielto voidaan ilmaista kahdella eri tavalla:
    a) Älä koske esineisiin
    b) Ethän koske esineisiin
    5) https://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=8a09b96c-5a60-47df-8111-210523b93e3f

Last edited:

Hakro

Senior Member
    Finnish - Finland
    Uskopa ja uskohan ovat minun mielestäni hyvin lähellä samaa. Ne nimenomaan pehmentävät käskyä, tekevät siitä vähemmän jyrkän, ystävällisen kehotuksen (joka voi silti olla tarkoitettu noudatettavaksi).
    Olen samaa mieltä. Pääte -pa on mielestäni aavistuksen vahvempi kuin -han, mutta hyväksyn myös päinvastaisen näkemyksen.

< Previous | Next >