In vraag stellen

petoe

Senior Member
Dutch - Flemish
In het volgende fragment maakt de auteur gretig gebruik van de constructie 'in vraag stellen'.

Er zijn veel kleine dingen die ervoor hebben gezorgd hebben dat het niet werkte. De spelers moeten zich in vraag stellen. Marc Wilmots ook. En de voetbalbond zeker. Ik denk dat de mentaliteit in vraag gesteld moet worden.

'In vraag stellen' blijkt, zoals ik al dacht, Belgisch-Nederlands te zijn (van het Frans (re)mettre en question). Kennen jullie dit in Nederland?
Maar wat dan te denken van het reflexieve 'zich in vraag stellen': dit lijkt me zelfs als Belgisch-Nederlands onaanvaardbaar!

• eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Taaladvies.net : Iets in vraag stellen, met als betekenis 'iets in twijfel trekken', is standaardtaal in België. Standaardtaal in het hele taalgebied zijn ter discussie stellen, in twijfel trekken, betwijfelen en betwisten.

Woordenboek correct taalgebruik (2004), p. 311 [bij vraag, wordt afgekeurd] iets in - stellen, in twijfel trekken, ter discussie stellen
    Taalwijzer (1998), p. 104 [bij discussie, ter – stellen, staan, wordt afgekeurd] [ter discussie stellen, staan] is een correcte wending om het foute in vraag te stellen te vervangen; ook bruikbaar zijn: aan de orde zijn, in twijfel trekken, aanvechten e.a. al naargelang de context.
    Stijlboek VRT (2003), p. 263 [bij vraag, in ~ stellen, wordt afgekeurd] Leenvertaling uit het Frans of Duits. Algemeen Nederlands zijn: aanvechten, in twijfel trekken, twijfelen aan, ergens vraagtekens bij plaatsen, ergens vragen bij stellen, iets ter discussie stellen.

Zich in vraag stellen of zichzelf in vraag stellen is dus ook foei, of nog meer foei (foeier)

Jezelf in vraag stellen is meer aan zelfkritiek doen in mijn ogen dan jezelf extern ter discussie stellen.

Ik heb niet zo'n hekel aan leenvertalingen als de doorsnee taalpurist.

Chimel

Senior Member
    Français
    Jezelf in vraag stellen is meer aan zelfkritiek doen in mijn ogen dan jezelf extern ter discussie stellen.:tick:
    Bij "De mentaliteit moet in vraag gesteld worden" is er ook meer een idee van "kritisch bekeken worden", "ter sprake komen" dan "in twijfel trekken".

bibibiben

Senior Member
    Dutch - Netherlands
    Jezelf in vraag stellen is meer aan zelfkritiek doen in mijn ogen dan jezelf extern ter discussie stellen.
    Populair is ook zelfonderzoek. Uit de Volkskrant: "Omroepen uit nabijgelegen landen hebben, na de uitschakeling van hun nationale teams, de slopende fase van zelfonderzoek voltooid (België) of vrijwel afgerond (Engeland)."

petoe

Senior Member
    Dutch - Flemish
    Als je er wat langer over nadenkt, zijn er eigenlijk veel mogelijkheden: zich vragen stellen, bij zichzelf te rade gaan, in de spiegel kijken, zich (her)bezinnen, zich beraden, bij zichzelf overleggen, zich achter de oren krabben enz.
    Misschien ook: zelfreflectie, zelfkritisch denken

< Previous | Next >