laikka (väline tai välineen osa)

Gavril

Senior Member
English, USA
Päivää,

Ravintolan keittiön puhdistusohjeissa mainitaan "parilalaikka", jota käytetään parilan hankaamiseksi (ennen pyyhimistä), ja joka kuvahakujeni perusteella tarkoitta jotakin tämän kaltaista:
PARILALAIKKA.png

Tähän asti tunnen kahta päämerkitystä laikka-sanasta:

1. tahra, laikku, tms.

2. kiekkomainen osa, joka liitetään koneeseen tai välineeseen puhdistuksen/hionnan/jne. vuoksi. (esim. hiomalaikka)

Pitäisikö (yllä olevan esimerkin valossa) muokata 2. merkitystä niin, että laikka tarkoittaisi esim. ohutta ja karheaa osaa, eikä välttämättä kiekkomaista?

(Jos kysymykseni ei ole selvä voin yrittää ilmaista sen toisella tavalla.)

Kiitos,

Last edited:
  • Minulle laikka-sana tarkoittaa vain ja ainoastaan mainitsemaasi merkitystä no. 2. Se on siis kiekkomainen, pyöreä, ohuehko työväline, hiomalaikka (grinding disc). Joskus näkee laikka-sanaa käytettävän myös ylipäätään pyöreästä, levymäisestä kappaleesta, esim. jarrulaikka = brake disc. Mutta minusta sekin on jo kyseenalaista. Kuvassasi näkyvä työväline ei minun mielestäni ole missään tapauksessa laikka.

Tämä on sitten vain syntyperäisen suomenkielisen intuitiivinen näkemys. Mainittakoon vielä, että olen työskennellyt pitkään teknologia-alalla ja konepajamaailmassa. Jollain muulla elämän alueella laikka-sanalla saattaa olla muita merkityksiä.

Se on siis kiekkomainen, pyöreä, ohuehko työväline, hiomalaikka (grinding disc).
    Myös (ammattimaisessa) siivouksessa kyllä käytetään laikkoja: erilaisissa sähkökäyttöisissä siivouskoneissa on juuri tuollaisia kiekkomaisia osia, jotka pyöriessään hankaavat lattiasta likaa pois. Tarkoituksena ei silloin ole varsinaisesti hioa lattiaa, mutta idea on vastaavanlainen. En ole kuullut laikka-sanaa kuitenkaan käytettävän muunlaisista hankausvälineistä.

Back