'moeilijk' as an adverb in English

eno2

Senior Member
Dutch-Flemish
Hallo,

Moeilijk zou difficult moeten zijn.

Maar ik struikel er nu over dat 'difficult' enkel een adjectief is. Zegt Lexico. (b.t.w. Hoe komt het dan dat het de halve tijd alleenstaand gebruikt wordt?)
En difficultly' bestaat niet.

Hoe dan vertalen:
<Het kan moeilijk nog moeilijker zijn>

Moet het met hardly gebeuren?

It can hardly be more difficult. Dat is meer nauwelijks dan moeilijk...
Of vergeet ik iets?

Last edited:
  • Lopes

Senior Member
    Dutch (Amsterdam)
    Hallo,

Moeilijk zou difficult moeten zijn.

Maar ik struikel er nu over dat 'difficult' enkel een adjectief is. Zegt Lexico. (b.t.w. Hoe komt het dan dat het de halve tijd alleenstaand gebruikt wordt?)
    En difficultly' bestaat niet.

Hoe dan vertalen:

Of vergeet ik iets?
    "With difficulty" kan je zeggen

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Hoe dan vertalen:
    It can with difficulty be still more difficult...
    Nee...

Maar inderdaad, aangezien er geen difficultly beschikbaar is, zal 'difficult' of 'difficulty' moeten gebruikt worden via een andere zinswending.
    Het ging buitengewoon moeiljk=> It was extremely difficult....

Last edited:

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Interessante observatie. Nog niet bij stilgestaan. Ik denk dat je soms met "hardly" kunt werken: it can hardly be more difficult... Oei, maar je hebt het zelf aangegeven, sorry. Strikt genomen niet hetzelfde, maar in wezen misschien wel... Volgens mij is moeilijk als adv. vaak iets anders dan moeilijk als adj., semantisch dus...

sound shift

Senior Member
    English - England
    Hoe dan vertalen:

Of vergeet ik iets?
    "It's hard to see how it could be (made) any more difficult."
    "You'd have a job to make it any more difficult." (Britse engels)
    "You'd be hard pushed/pressed to make it any more difficult."

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Thanks.
    Yes.
    As long as 'hardly' doesn't get used.
    There are of course always good descriptions' as with see, a job, hard pushed, wich are not in the original, Literally it would be : It can difficultly be still more difficult.

Last edited:

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Hardly klinkt als een soort understatement ...
    An understatement of necessity, omdat er nu eenmaaal geen 'difficultly' beschikbaar is....
    is dat ook een understatement? ;-) Mijn reactie zou zijn: ja, maar dan wel met dien verstande dat elk understatement iets sterkers wil uitdrukken maar dat niet doet. Als ik bijvoorbeeld zeg: "Ik ben er niet zo zeker van", dan bedoel ik persoonlijk heel vaak dat ik "helemaal niet zeker" ben of dat ik eigenlijk het omgekeerde denk, maar dat niet zo expliciet wil zeggen... Dus : US oké, maar de betekenis is de S! ;-)

Last edited:

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Nou …. "You could hardly make it any more difficult" klinkt niet fout.
    Certainly. But :
    It adds 'make'. which isn't in the original, so that's an 'interpretation' with extra information. Het kan moeilijk nog moeilijker zijn is totally impersonal. Without acting persons. It means: it can hardly be still more difficult, as I said. Or 'it can hardly get more difficult'. Dat klinkt ook niet fout . So why add a personal actor?
    "To see" and "be hard pushed" and "have a job" are nice translations but add data wich are not in the original, because they are perifrasis.

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Here again, I think: the translations render the essence, though their form is indeed quite different... But that is typical of languages, I think. There are sometimes, or no, often, no 1-to-1 translations...

< Previous | Next >