moeten vs nodig hebben

Alisson Pereira

Senior Member
Portuguese - Brazil
Hallo

Voor jullie, wat is het verschil tussen?

Ik moet een nieuwe fiets kopen.

Ik heb een nieuwe fiets kopen nodig. (Is dat mogelijk?)

Geef alsjeblieft meer voorbeelden.

Bij voorbaat dank

• Of: het zal noodzakelijk zijn.

Nu, er is nog een link tussen "moeten" en "nodig hebben", namelijk via "hoeven". Hoeven is een AUX, zou ik zeggen, behoeven is een beetje ouderwets, maar is een lexicaal verbum, dat "vereisen" (require) betekent, zoals in het oudere: "Goede wijn behoeft geen krans" [good things don't need publicity]. Daaruit ontstaat dan behoefte [aan] (need [for])...

Hoeven gebruikt je echter alleen in negatieve (niet, nooit, geen, nergens, ...) of negatief gekleurde zinnen (alleen, maar, slechts, enz.), en in principe met "te" + inf. : Je hoeft niet op te staan. Je hoeft maar een symbolisch bedrag te betalen. Je hoeft niet te komen, enz. Betekenis: you don't have to, you don't need to...

No
    If you want to express that it will be necessary for you to buy a new bicycle, you have to say: Het zal nodig zijn een nieuwe fiets te kopen.

As a Dutch person this sounds very formal and uncommon to me.

In the Netherlands we would rather say: Ik heb een nieuwe fiets nodig. (or indeed: Ik moet een nieuwe fiets kopen.)

Ok I was wrong then.
    I schould have said:
    <If you want to express that it will be necessary for you to buy a new bicycle, you have to say: Het zal noodzakelijk zijn een nieuwe fiets te kopen. >

Ok I was wrong then.
    I schould have said:
    <If you want to express that it will be necessary for you to buy a new bicycle, you have to say: Het zal noodzakelijk zijn een nieuwe fiets te kopen. >

I don't think you're wrong! This might just be one of those linguistic differences between the Netherlands and Flanders. :)

Ik zei in #4 al dat "ik moet een nieuwe fiets kopen" OK is.

De zin van A.P. in #1
    'Ik heb het nodig een nieuwe fiets te kopen' is niet goed.
    Zij begon over (het eventuele gebruik van) 'nodig'

Ik heb een nieuwe fiets nodig is 100% OK
    Maar 'nodig' combineren met 'moeten' gaat moeilijk.
    Of het zou moeten luiden:
    'Ik moet zo nodig een nieuwe fiets kopen'. Wat weeral iets anders betekent.

Last edited:
    'Ik moet zo nodig een nieuwe fiets kopen'. Wat weeral iets anders betekent
    Ik moet zeggen dat die zin ''normaal'' is voor me, ik bedoel dat de betekenis hetzelfde is zoals ''ik moet een nieuwe fiets kopen''. Maar Kunt u dat me uitleggen, alstublieft?

Die zin is zeker 'normaal'. 'Zo nodig' voert een conditie in. Die de betekenis van de zin verandert.

'zo nodig' betekent 'indien nodig'
    Zo nodig wordt er geweld gebruikt.
    'Ik moet, zo nodig, een nieuwe fiets kopen'.
    Met komma's is het duidelijker.
    Maar we spreken niet met komma's.

'Zo nodig' kan ook 'heel nodig' betekenen maar dat is iets wat ik bij mijn weten zelden of nooit gebruik.

Ogepast
    je hebt ook 'zonodig'

Hij moest weer zonodig grappig doen.= zoals altijd
    ----

The use of moeten and nodig zijn in the same sentence is a redundancy, it's not done, and it sounds very akward, so it's easy: Just forget it. And use 'moeten' or use 'nodig zijn'. But not both.

Last edited:
    Dat weet ik niet, elke dag leer ik een beetje. Dus Kan ik dit dan zeggen?

''Ik ga, zo nodig, naar Nederland om Nederlands te leren''

is die zin goed?

Last edited:
    Back