Nopean liikkeen sanoja

< Previous | Next >

n8abx9

Member
German - Germany
viilettää - pyyhältää - porhaltaa - painaltaa - kiitää - hurjastella - huristaa - hurahtaa - hujahtaa

Kaikki nämä verbit tarkoittavat nopeaa liikettä. Millaisissa konteksteissä niitä käytetään?

Erityisesti:
Voiko se olla vain moottoriajoneuvon liike vai tarkoittaako se kävelemistä? (Vai molempia?)
Kuinka nopea se on?
Onko se ison vai pienen kapineen liike?
Liittyykö liikkeeseen ääni?
Mitkä verbit tarkoittavat täsmälleen samaa?

Kiitos paljon!

• Maunulan Pappa

Member
    Finnish
    Näistä hurjastella ei kuulu joukkoon, koska se ei kuvaa liikettä vaan kuljettajan käyttäytymistä liikenteessä: hurjastella = ajaa kovaa vauhtia, nopeusrajoituksista, turvallisuudesta ja muista tienkäyttäjistä piittaamatta. Kuvaannollisesti se voi tarkoittaa myös muuta holtitonta käyttäytymistä.

Hurahtaa ja hujahtaa kuvaavat yksittäistä, ohimenevää tapahtumaa, joka kestää vain hetken. Hurahtaa saattaa sisältää vihjauksen, että samalla kuuluu huriseva ääni. Mutta hurahtaa-verbillä on myös toinen merkitys: innostua nopeasti ja voimakkaasti jostakin uudesta asiasta, esim. Hän on täysin hurahtanut feng shuihin.

Kiitää tarkoittaa, että jokin (elävä olento, esine, tai myös asia) liikkuu suurella nopeudella. Ainakin minun mielikuvassani tämä liike on jokseenkin suoraviivaista. Esim. Juna kiitää kiskoilla. Aika tuntui kiitävän.

Porhaltaa ja huristaa viittaavat minun mielikuvissani yleensä ajoneuvon liikkeeseen tai ajoneuvon kuljettamiseen. Huristamiseen saattaa liittyä huriseva ääni, kuten auton moottorista. Auto porhalsi moottoritietä. Hän huristi autolla lähikauppaan.

Viilettää, pyyhältää ja painaltaa taas kuvaavat minun mielestäni pikemminkin (mutta ei kategorisesti vain) ihmisen tai eläimen omin voimin tapahtuvaa liikkumista.

Liikkuvan esineen kokoon mikään noista ei ota jyrkkää kantaa, mutta ehkä hurahtaa ja hujahtaa sopivat paremmin pienehköihin kapineisiin kuin massiiviseen valtamerilaivaan. Myöskään nopeutta nuo eivät suoraan määrittele, vaikka toki taivaalla kiitävä suihkukone liikkuu nopeammin kuin kadulla ohitse pyyhältävä ihminen.

< Previous | Next >