Norwegian: kan hende

Lilla My

Senior Member
Hei !

It's me again ! I've another stupid (?) question for you, nordmenn :

Kan man bruke kan hende istedenfor kanskje ?

By the way, er det istedenfor eller istedetfor, siden det er jo et sted ?

Takk ! Og glem ikke å rette feilene mine ;)

• Lemminkäinen

Senior Member
    Norwegian (bokmål)
    Hei :)

Nei, jeg vil ikke si at du kan bruke kan hende istedenfor kanskje, i hvert fall ikke uten en omskrivning.

Her er to treff jeg fikk da jeg søkte etter "kan hende":

Det kan hende jeg har fått meg kjæreste - kan omskrives som:
    Kanskje har jeg fått meg kjæreste

Det kan hende at det blir en boble - som kan omskrives som:
    Kanskje blir det en boble

Jeg fikk noen treff hvor det ble brukt som kanskje, men det høres ganske merkelig ut. Det blir nok uansett mer brukt i nynorsk og dialekter, så hvis jeg var deg ville jeg holdt meg til kanskje ;)

(By the way = forresten)

Det er enten istedenfor eller i stedet for.

Ingen egentlige feil, men hvis du ikke har noe i mot litt flisespikking, så ville jeg sagt:

"siden det jo er et sted" - jeg tror det er fordi det er en leddsetning. I en helsetning hadde det gått helt fint sånn som du skrev (f.eks. "det er jo et sted, så burde det ikke være i stedet for?")

"Og ikke glem å rette feilene mine" - i imperativsetninger kommer nektelsesadverbet ikke før verbet.

Hvis noe var uklart, så bare spør igjen (det finnes ingen dumme spørsmål ;) ) :)

Sirit

New Member
    Norway
    Du kan skille mellom "kan hende" og "kanskje" ved å sammenligne med engelsk:
    Kan hende - may happen
    Kanskje - maybe

Ellers vil det stort sett være nok å bruke "kanskje".

sigjak

Senior Member
    Noruego/Norwegian
    Jeg vil tro at "kanskje" og "kan hende" kan brukes om hverandre i de aller fleste tilfeller både på bokmål og nynorsk. Jeg kan i farten ikke tenke meg noen eksempler hvor det ville by på problemer (det vil ikke si at de ikke kan finnes...)
    Jeg tror det heller kommer an på personlig preferanse og personlig stil hvilket uttrykk man velger.
    "Kan hende" faller kanskje lettere å si i områder der nynorsken står sterkere, siden tradisjonell nynorsk også har foretrukket "hende" foran "skje".
    I riksmål (tradisjonell form for bokmål) ble "kanhende" ofte skrevet i ett ord.