Hei alle sammen,
Dette er mitt første innlegg her. Jeg har et spørsmål som jeg aldri har funnet et tydelig svar på. Det dreier seg om preposisjonsbruk med ukedager.
Hva er forskjellen mellom:
Jeg er på universitetet om onsdagen.
Jeg er på universitetet på onsdag.
Jeg forstår det slik at når man sier på onsdag, mener man denne onsdagen/forrige onsdag, og når man sier om onsdagen, mener man hver onsdag.
Et google-søk har imidlertid gitt meg mange tvetydige eksempler:
"På fredag pleier jeg spise litt flere egg fordi mora mi ikke gidder å lage middag så hun kjøper ofte ferdigmat."
(Her ville jeg si: På fredager/Om fredagen)
"Sønnen har 4 timer engelsk i uken: første og andre time på mandagen, femte og sjette time på onsdagen."
(Her ville jeg si på mandager/onsdager eller om mandagen/onsdagen).
Er det kanskje slik at man kan si " Jeg jobber ikke på lørdag" i muntlig språk (selv om man mener hver lørdag og burde si om lørdagen)
Tar jeg feil?
Takk for hjelpen.
Dette er mitt første innlegg her. Jeg har et spørsmål som jeg aldri har funnet et tydelig svar på. Det dreier seg om preposisjonsbruk med ukedager.
Hva er forskjellen mellom:
Jeg er på universitetet om onsdagen.
Jeg er på universitetet på onsdag.
Jeg forstår det slik at når man sier på onsdag, mener man denne onsdagen/forrige onsdag, og når man sier om onsdagen, mener man hver onsdag.
Et google-søk har imidlertid gitt meg mange tvetydige eksempler:
"På fredag pleier jeg spise litt flere egg fordi mora mi ikke gidder å lage middag så hun kjøper ofte ferdigmat."
(Her ville jeg si: På fredager/Om fredagen)
"Sønnen har 4 timer engelsk i uken: første og andre time på mandagen, femte og sjette time på onsdagen."
(Her ville jeg si på mandager/onsdager eller om mandagen/onsdagen).
Er det kanskje slik at man kan si " Jeg jobber ikke på lørdag" i muntlig språk (selv om man mener hver lørdag og burde si om lørdagen)
Tar jeg feil?
Takk for hjelpen.
Last edited: