Norwegian: steinbitopplevelse

Cliff Barnes

Senior Member
German
"Alle har en steinbitopplevelse skjult et eller annet sted i barndommen"

En steinbit er en fisk. Men hva er en steinbitopplevelse?

• Svenke

Senior Member
    Norwegian
    Dette er ikke noe etablert ord.
    Det kan kanskje være en opplevelse som gjelder mat (stygg fisk, god mat?) eller fiske (noe skremmende som kommer inn i båten?), men akkurat hva som ligger i uttrykket, må en nesten undersøke i konteksten.

Svenke

basslop

Senior Member
    Norsk (Norwegian)
    Hva med at du har spist noe som knaser i tennene og som ikke skulle ha vært der? Siden det står at "Alle har ..." bør det være en eller annen overført betydning og ikke konkret til noe med steinbit. Det er ikke så mange som har hatt nærkontakt med den. Hvis du har mer kontekst, kan det hjelpe oss å forklare hva som menes.

Svenke

Senior Member
    Norwegian
    basslop har rett i at det ikke egentlig har å gjøre med en steinbit, men at uttrykket har overført betydning; det er snakk om sammenlikning.

Cliff Barnes

Senior Member
    German
    Takk.

Det er fra romanen "Din til døden" av G. Staalesen. Handlingen spiller in Bergen.

Jeg er sikker at det betyr "noe skremmende" men jeg tenkte at det er kanskje idiomatisk og derfor ofte brukt.

basslop

Senior Member
    Norsk (Norwegian)
    Den boka har jeg lest, men jeg kan ikke huske det. Imidlertid, når det gjelder Gunnar Staalesen er det typisk han å bruke et uttrykk på den måten.

< Previous | Next >