Norwegian: uttalen av ånder

< Previous | Next >
  • pellefygert

Member
    Norwegian
    Hmm.
    Hvis "ånder" er å forstå som flertall av "ånd", som i ""Den hellige ånd", tror jeg d-en ikke egentlig skal uttales. Jeg tror mange gjør det likevel.
    Hvis "ånder" er å forså som presens av verbet "å ånde", altså puste, tror jeg det blir riktig å uttale d-en.

Dette er bare hva jeg intuitivt tror, så kanskje andre mener noe annet, eller kan gi det en begrunnelse.

Last edited:

raumar

Senior Member
    Norwegian
    Her er det kanskje ikke noe fasitsvar. Dette kan nok variere, f.eks. mellom dialekter. Men selv uttaler jeg d-en i flertallsformene "ånder" og "åndene". Jeg bruker en litt "slapp" d -- ikke så sterkt markert -- men likevel nok til at ordet blir forskjellig fra "onner" og "onnene" (som i høyonn). Men jeg uttaler ikke d-en i bestemt form entall, "ånden". Jeg kan dessverre ikke gi noen begrunnelse...

jm88

Senior Member
    Chinese
    Her er det kanskje ikke noe fasitsvar. Dette kan nok variere, f.eks. mellom dialekter. Men selv uttaler jeg d-en i flertallsformene "ånder" og "åndene". Jeg bruker en litt "slapp" d -- ikke så sterkt markert -- men likevel nok til at ordet blir forskjellig fra "onner" og "onnene" (som i høyonn). Men jeg uttaler ikke d-en i bestemt form entall, "ånden". Jeg kan dessverre ikke gi noen begrunnelse...
    Er det sånn at du uttaler d sterkere i presens av verbet "å ande" enn i flertall av "ånd", selv om begge skrives samme som "ånder"?

raumar

Senior Member
    Norwegian
    "Ånder" i betydningen "puster" er et ord som jeg bruker sjelden -- men jeg tror nok jeg uttaler de to ordene omtrent likt, med samme d.

< Previous | Next >