o'clock

Eladio the Chemist

Senior Member
Spanish, Cuba
Hola a todos. Alguien podría decirme, por favor, el origen de "o'clock", es decir, por qué la "o" con el apóstrofe: "o'"Ahora, qué diferencia hay entre:It's 12 o'clock y It's 12 sharp¿Puedo decir simplemente: It's 12?Otra cosa: ¿Qué es mejor It's two twenty o It's twenty after two? o It's twenty past two?Y gracias anticipadas.Eladio the chemist

• babep

Senior Member
    Catalan/Castillian/English (Mallorca, Spain/ex-10 years USA)
    Hola Eladio,
    he buscado el origen de la expresión y ahi va (supongo que te va bien si es en inglés. Si no, dímelo y te aclaro algo)

What is the origin of "o'clock"?
    Originally this term was of the clock—for which o'clock is a contraction. It means by or according to the clock. The form o'clock first began to appear in the 18th Century. In Chaucer's time (14th Century) of the clock was used. Later the word the in the phrase was omitted and of was frequently slurred to sound like an a. Chaucer said ten of the clokke, while many writers of the 16th and 17th centuries said ten of clock or ten a clock. Originally the word clock signified bell. The modern usage is a survival of the period when all mechanical timepieces sounded the hours by bells.

De hecho "12 o'clock" and "12 sharp" quieren decir lo mismo. Aunque supongo que uno podría decir "It's 12", casi siempre se usan las dos expresiones anteriores.
    También se dice "It's 12 midnight" para las 12 de la noche, pero pocas veces he oido "It's 12 midday" (yo vivía en EEUU, no sé en UK).

Yo diría "It's two twenty" o "It's twenty past two" y menos "It's twenty after two"

sweetpotatoboy

Senior Member
    English, UK (London)
    12 o'clock is not the same as 12 sharp. The latter really emphasises that it's exactly 12.00, not a minute later.

Also, you would be unlikely to use "12 sharp" when asked what the time is. It would really only be used when planning ahead. e.g. "Let's meet at 12 sharp." "I'm leaving at 12 sharp whether you are there or not."
    (At least that's my humble opinion based on BE usage.)

Antpax

Senior Member
    Spanish Spain
    “12 sharp” would simply be “doce en punto” wouldn’t it?
    Hi,

Using Sweetpotatoboy explanation I would say "12 o´clock" would be "las doce en punto" rather than "12 sharp" that would be more or less "las doce clavadas", which has more enphasis than "las doce en punto".

I do not know if I have explained myself, but hope it helps.

Ant.

Eladio the Chemist

Senior Member
    Spanish, Cuba
    12 sharp = Doce en punto. Doce rayando.Me parece que 12 o'clock puede ser unos segundos antes o después de las doce, pero que 12 sharp, es exactamente las doce. Pero no soy nativo inglés ni norteamericano.Eladio the Chemist

Nerium

Member
    Español
    Hola a todos.
    Me he encontrado este hilo, y según me contó un doctor en filología inglesa, el origen de o'clock viene efectivamente de of the clock. Antiguamente, nadie tenía reloj, y sólo se podía saber la hora cuando repicaban las horas en punto en el campanario del pueblo. De esta forma, los habitantes del pueblo y los campesinos que labraban las tierras en las afueras sabían sólo la hora en punto (por el sonido de la campana de la torre).
    Espero haber sido de ayuda.
    Saludos.

< Previous | Next >