Onhan sinulla minut

Maabdreo

Member
English - USA
Hei!

Tällainen lause löytyi Kolmekymppiset-sarjan tekstityksistä. Miksi 'minut' eikä 'minä'? Voisiko jossain yhteydessä sanoa 'onhan sinulla koiran'?

Kiitos

• Marko55

Senior Member
    Finnish
    Lause on omistuslause.
    Onhan sinulla minut. / Sinulla on minut.

Persoonapronomien akkusatiivimuodot käyttäytyvät näin esim. omistuslauseissa ja passiivilauseissa:
    1) omistuslause
    Onhan sinulla vaimo. (vaimon on väärin).
    Onhan sinulla hänet.
    2) passiivilause
    Mies kaadettiin maahan. (miehen on väärin)
    Hänet kaadettiin maahan.

Negatiivisissa lauseissa käytetään partitiivia:
    Eihän sinulla ole enää vaimoa / häntä.
    Miestä / Häntä ei kaadettu maahan.

Last edited:

Maabdreo

Member
    English - USA
    Kiitos! En tiennyt, että omistuslauseet käyttäytyvät kuten passiivilauseet. Oletin, että lauseessa onhan sinulla vaimo sana vaimo olisi ollut nominatiivissa. Mutta se selittää!

Marko55

Senior Member
    Finnish
    Jos haluat, voit lukea vielä, mitä Iso suomen kielioppi sanoo asiasta (kohta d):
    VISK - § 895 Omistuslauseen piirteet: vaarilla on saari

Omistuslause poikkeaa tietyissä suhteissa eksistentiaalilauseesta. Ensinnäkin omistettavaa tarkoittava NP on usein määräinen ja lisäksi sikäli epäsubjektimainen, että siinä asemassa persoonapronomini saa objektin sijan, t-päätteisen akkusatiivin (d). Vastaavasti omistaja on tyypillisesti elollinen ja sen ilmaisin siinä suhteessa subjektimaisempi kuin eksistentiaalilauseen paikanilmaus.

(d)
    Onneksi minulla on sinut, äiti sanoi. (k) | Nyt kun hänellä on se poika, minua ei saisi olla olemassakaan. (k)

Voit lukea myös tämän sivun:
    VISK - § 923 Onko eksistentiaali- ja omistuslauseessa subjektia?