open plek in het bos

LeRenardReynaerde

Senior Member
Dutch - The Netherlands
Ik ben op zoek naar een Nederlands woord waarmee een open plek in het bos kan worden aangeduid.

Ik weet zeker dat ik zo'n woord in het verleden ben tegengekomen in romans en dergelijke, maar ik kan er met geen mogelijkheid opkomen. Het is in ieder geval niet 'tra', 'laar', of 'loo', hoewel deze woorden wel de bedoelde betekenis hebben. Ik ben er echter zeker van dat er een ander woord moet zijn in onze rijke Nederlandse taal.

Als het helpt, ik begon het mij af te vragen nadat ik binnen korte tijd de Engels woorden 'clearing' en 'glade' tegenkwam en vervolgens ook het Franse 'clairière' las, allen omschreven als 'open plek (bos)' in de vertalende Van Dale-woordenboeken.

• bibibiben

Senior Member
    Dutch - Netherlands
    Een tra is meer een open strook in het bos, niet zomaar een open plek. Bedoeld als weg of als brandgang (ook wel brandsingel geheten). Kan ook als afscheiding dienen.

Een laar is een open plek in het bos, maar kan daarnaast ook de betekenis van weide hebben, vaak gemeenschappelijk. In dat geval is meent een synoniem.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Een tra is meer een open strook in het bos, niet zomaar een open plek. Bedoeld als weg of als brandgang (ook wel brandsingel geheten). Kan ook als afscheiding dienen.

Een laar is een open plek in het bos, maar kan daarnaast ook de betekenis van weide hebben, vaak gemeenschappelijk. In dat geval is meent een synoniem.
    Mij volkomen onbekend, tra, laar, meent. Ook "loo" kende ik niet voor mijn opzoeking van vandaag naar clairière. Die vermeldt "laar, tra, loo en open plek" Meent niet (dat is inderdaad commons als weide).

Uit de Nederlandse literatuur herinner ik me het veelvuldig gebruik van "clairière". Je kan natuurlijk altijd "open plek" gebruiken.

LeRenardReynaerde

Senior Member
    Dutch - The Netherlands
    bibibiben heeft inderdaad gelijk dat tra/laar/meent een preciezere betekenis heeft dan 'open plek', maar ik zoek iets anders.

'Clairière' is het Franse woord en is niet opgenomen als leenwoord in de (online) Dikke Van Dale, hoewel ik mij ondertussen heb laten vertellen dat dit woord in Vlaamse dialecten nog wel eens gebruikt wordt.

Uiteraard is 'open plek' een gangbare benaming en een veilige oplossing, maar ben ervan overtuigd dat er een specifiek woord voor bestaat of heeft bestaan.
    Mijn moeder herinnert zich dat het onvindbare woord op een bordje stond in een bos in de buurt waar wij vroeger (lees: begin/midden jaren negentig) met enige regelmaat gingen wandelen. Wij, de kleine kinderen, riepen dan enthousiast "Gaan we naar de/het ...?" en vroegen of we alvast voorruit mochten lopen.
    Ik vrees met grote vreze dat er niets ander opzit dan een boswandeling te gaan maken in de hoop dat het bord de tand des tijds doorstaan heeft. ;)

LeRenardReynaerde

Senior Member
    Dutch - The Netherlands
    Het is mogelijk dat er een frequenter gebruikt woord bestaat, maar dat ontsnapt mij momenteel dan ook.
    Het toeval wil ik ook geprobeerd heb het woord via een vertaling te achterhalen. Ik kwam 'clairière' meermaals tegen in de Franse vertaling van het eerste Harry Potter-boek, maar in de Nederlandse editie werd steevast 'open plek' gebruikt. Maar ik kan mij echter niet voorstellen dat in een gedicht van rimbaud 'open plek' een acceptabel resultaat geeft.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Ik haalde Rimbaud weg. Trou de verdure. Daar wordt gesproken van "een kuil in het groen". "Dal van groen". Het zal moeilijk zijn "open plek" te omzeilen.

Last edited:

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Spaans claro. Klaarte? (nergens vermeld). Toch is klaarte wat ik me meende te moeten herinneren. Een klaarte in het bos. Verwijst naar het licht. Maar onrechtstreeks per associatie naar een open plek. Wellicht onbruikbaar....Niettemin, als ik Rimbaud moest vertalen, zou ik "een klaarte in het groen" gebruiken.Het gaat om een trou, een kuil, een gat. Groot kan dat niet zijn...

Clearing=> claro (Spaans)=>clairière=>clareira (portugees)=>Klärung=> Nederlands????

Last edited:

Red Arrow

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Wordt 'tra' trouwens niet gezien als het kruiswoordraadselwoord bij uitstek?
    Ook "loo" kende ik niet voor mijn opzoeking van vandaag naar clairière.
    Ook nog nooit gehoord van Kessel-Lo, Korbeek-Lo en al die andere plaatsnamen op 'lo' in Vlaams-Brabant? :)

On-topic: Weet je toevallig nog hoeveel lettergrepen het woord heeft? En is het een samenstelling?

Last edited:

bibibiben

Senior Member
    Dutch - Netherlands
    Volgens Van Dale wordt ook sleuf gebruikt om een brandgang/brandsingel/tra aan te duiden. Misschien is dat het woord dat je zoekt?

Red Arrow

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Is dat de etymologie?
    Volgens Wikipedia wel: -loo - Wikipedia

Ik dacht vroeger dat het iets te maken had met l'eau, maar je hebt hier straatnamen als Platte Lostraat en wie vernoemt er nu een straat naar plat water?
    Ik geef het op. Ik word hier geconfronteerd met een serieuze open plek in mijn woordenschat.
    Ik vroeg het aan LeRenaerdReynaerde natuurlijk. En aardrijkskundige terminologie zit trouwens vol met oeroude Nederlandse woordenschat die de gemiddelde Nederlandstalige nog nooit gehoord heeft ;)

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Ik vroeg het aan LeRenaerdReynaerde natuurlijk. En aardrijkskundige terminologie zit trouwens vol met oeroude Nederlandse woordenschat die de gemiddelde Nederlandstalige nog nooit gehoord heeft ;)

Loo en laar geven dan ook geen synoniemen of aanverwanten op synoniemennet. Maar ze verschijnen wel.

Last edited:

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Vlaas en wouddal voldoen prima. Beide termen staan ver van het brandgang-idee.
    Wouddal zou kunnen, heb ik zeker al ontmoet, dal werd ook al gebruikt in de Rimbaud vertaling (tot mijn verbazing, niet mijn meug). Vlaas zegt me niets. Ook een uniek synoniemen resultaat. Niet verbonden met loo, tra, laar etc..Het lijkt me wel of ik hier in een onbekende taal terechtkom.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Bosopening?:) Woudopening?

Wouddal:

Internet geeft zo goed als niets over wouddal. Toch heb ik het al gebruikt gezien in literaire teksten.Waarschijnlijk in poëzie.

DAN - MNW (Middelnederlandsch Woordenboek)
    gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=06128
    Wouddal, eene weinig bezochte door bosch omringde plaats, welke zoowel geschikt is voor nachtverblijf als om van daar uit een vijand te verschalken.

Middelnederlandsch... niet meer in gebruik...

Last edited:

LeRenardReynaerde

Senior Member
    Dutch - The Netherlands
    Laat ik allereerst beamen dat open plek gangbaar en correct Nederlands is en een logische keus is in de vertaling van een kinderboek.

Ten tweede is het verloren gewaande woord uit mijn jeugd met zekerheid bosweide.

Maar dan blijft punt drie over: waarom heeft het Nederlands, de taal van een toch (ooit) bosrijk gebied, geen algemeen bekend woord dat kan wedijveren met clearing en clairière? Of anders gezegd, waarom moeten wij ons behelpen met een saaie omschrijving?

Als terzijde: impliceert dal in het (overigens goed klinkende) woord wouddal niet dat het om lagergelegen terrein gaat?

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Laat ik allereerst beamen dat open plek gangbaar en correct Nederlands is en een logische keus is in de vertaling van een kinderboek.

Ten tweede is het verloren gewaande woord uit mijn jeugd met zekerheid bosweide.

Maar dan blijft punt drie over: waarom heeft het Nederlands, de taal van een toch (ooit) bosrijk gebied, geen algemeen bekend woord dat kan wedijveren met clearing en clairière? Of anders gezegd, waarom moeten wij ons behelpen met een saaie omschrijving?

Als terzijde: impliceert dal in het (overigens goed klinkende) woord wouddal niet dat het om lagergelegen terrein gaat?
    Een glade is een bosweide, zegt Merriam-Webster
    Een bosweide is een specifiek geval van clearing.

Dal is dal. Geen open plek.

Punt drie. Ik kreeg zopas een persoonlijke bolwassing van Fernando in E-Sp omdat ik de gewoonte heb op dergelijke gaten in de taal te wijzen. Ik zou volgens hem de omvang en de rijkheid van het Spaans niet beheersen. Natuurlijk doe ik dat niet. Zoals de meeste Spanjaarden overigens. We zijn niet allemaal Javier Marias of Hugo Claus(voor het Nederlands). Maar dat is ook niet nodig om zich bewust te zijn van honderden, ja duizenden van zulke gaten ik ELKE taal. Het zoeken naar de beste vullingen voor zulke lacunes is trouwens een interessant en leerrijk deel van dit forum.

Laar staat wel in de woordenboeken en in de woordenlijst van de Taalunie.
    laar
    laar zelfst.naamw. een open plek in een bos Voorbeeld: `Het laar was van bovenaf mooi te bezichtigen. ` Bron: WikiWoordenboek. SpellingCorrect gespeld: 'laar' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Spreekwoor...
    Gevonden op laar Nederlands woordenboek - Woorden.org
    Ik heb veel zin om mea culpa op mijn borst te kloppen en het op te nemen in mijn woordenschat.

Last edited:

Pias

New Member
    Dutch
    Misschien zijnjullie op zoek naar -rade, -rode, zoals ik Kerkrade, Rolduc = Rode le Duc = Herzogenrath, Haanrade, Schinrade, etc.

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Ho, maar dat zal niet kloppen: in -rode/-rade is er misschien wel een open plek (geweest), maar dan is dat in de plaats van het bos gekomen, want dat is gerooid, met wortel en tak!