Opwellingen: leuk of gevaarlijk of ...?

ThomasK

Senior Member
Belgium, Dutch
ik gebruikte onlangs het woord "opwelling" in een positieve zin: dat ik iets in een opwelling had gedaan, maar voor mij in een zeer positieve zin, dat ik inging op een spontane, positieve impuls vanuit mijn hart, waarbij ik niet te veel stilstond (u weet wel: om af te wegen of het wel zin had, of het wel verantwoord was, enz.). Maar wat is uw gevoel bij opwellingen, en de uitdrukking "in een opwelling"? Positief, negatief or een mengeling?

ik was gecharmeerd door de associatie (als synoniem) in Van Dale: opwellen is opborrelen. En dan denk ik aan een beekje waar je plots wat drinkwater vindt, op het juiste moment. Maar misschien ben ik daarbij te lyrisch of denk ik te etymologisch... Ik hoor graag wat u denkt, of u zich het slachtoffer ervan voelt of er net door gecharmeerd wordt. Of de beide...

• Volgens mij, gezien het feit dat het woord "opwelling" aan te treffen is samen met zulke bijvoeglijke naamwoorden als "edel" en "hartstochtelijk" moet het wel in een positieve context kunnen passen.

Last edited:
    Volgens mij, gezien het feit dat het woord "opwelling" aan te treffen is samen met zulke bijvoeglijke naamwoorden als "edel" en "hartstochtelijk" moet het wel in een positieve context kunnen passen.
    Ik lees toch nooit over zulke opwellingen. Als iemand iets doet uit een "? edele opwelling", dan vrees ik zelfs dat die persoon zelf niet edel is. Maar ook hier weer: "edel zijn"?
    Een hartstochtelijke opwelling: zou misschien moeten kunnen, en ik vond er idd een paar voorbeelden van, maar ik heb nog even gecheckt: allemaal historische...

Last edited:
    Een opwelling is iets plotselings, niet doordacht dus, en dat is vaak wat minder positief. Maar in principe is een opwelling neutraal.
    Interessant: "in principe"... ik weet niet of een woordenboek dat duldt in een definitie en dergelijke... ,-) Maar ik neig ook in die richting, maar dat mag ook al niet.
    Zouden we niet beter zeggen dat het positief en negatief kan zijn, maar nooit neutraal? Ik doe het in een opwelling (neg.); vanuit een (romantische) opwelling gaf ze hem een heel duur cadeau. Ik denk dat "opwelling" nooit neutraal is. Mogelijk zelfs altijd ietwat negatief (want te plots), maar met de mogelijkheid dat het positief uitdraait... ;-)

Back