passar-ho/-s'ho bé

Discussion in 'Català (Catalan)' started by gvergara, Mar 24, 2017.

1. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Hola,

Fins ara sempre havia vist aquesta expressió amb el verb pronominal; tanmateix, acabo de veure-la sense el pronom reflexiu. He de suposar que totes dues versions són igualment correctes i comunes?

A casa seva ho vam passar molt bé. Hi havia convidat aquells amics seus de l'institut, l'Isidre i la Laura, que són tan simpàtics.

Gràcies per endavant,

Gonçal

2. Dymn

Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    Ambdues són correctes, però potser sí que és més comú fer-ho reflexiu.

Potser és un cas de datiu tèlic: et vas beure la meva aigua, s'ha estudiat tot el tema, em penso que no sortirà bé, m'he llegit el llibre. Si lleves el pronom a aquestes frases continuen correctes però queden una mica coixes, a parer meu.

3. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Gràcies, Dymn. Em sorgeix un dubte: sempre havia pensat que pensar i pensar-se tenien significats diferents. Segons jo, mentre pensar es refereix a concebir (mentalment), jutjar, creure, la versió reflexiva es refereix més aviat a suposar, inferir, imaginar (en el sentit d'ésser lògic per a algú). En aquests casos es podrien bescanviar pensar i pensar-se?

Des que va arribar, pensa i pensa tot el dia al jardí, tot sol, sense mirar de mantenir cap mena de contacte amb nosaltres. Em penso que troba molt a faltar la seva filla.

Gràcies per endavant,

G.

4. Dymn

Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    Pensar-se vol dir exclusivament "tenir la opinió, creure".

Per tant no pots dir "es pensa i es pensa tot el dia el jardí", ja que aquí no es reflecteix cap opinió. En canvi la segona frase que has posat està bé. Ara, per regla general jo crec que amb aquest verb sempre es pot ometre el pronom, encara que en alguns casos es perdi una mica de naturalitat.

Share This Page

Loading...