pronunciación de perquè

Discussion in 'Català (Catalan)' started by anahiseri, May 12, 2017.

1. anahiseri

anahiseri Senior Member

Spanish (Spain) and German (Germany)
    Aquí en Valencia no oigo a nadie pronunciar esta palabra como aguda. A mí me parece que todos pronuncian la primera sílaba como tónica. ¿Es una particularidad del catalán de por aquí? O bien, por alguna razón, ¿en esta palabra la grafía de la tilde no coincide con la fonética de la palabra?
    Gracias por hacerme caso. Disculpad que no me atreva a escribir en valenciano.

2. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    En Valencia què se pronuncia con e cerrada, al contrario de lo que podría indicar la tilde. Quizás eso distorsiona tu percepción sobre cuál es la sílaba tónica. Además me da la sensación que por el papel que juega dentro de una oración, la tonicidad podría ser un poco secundaria.

Yo no soy valenciano y no me atrevo a decir si sí o si no, pero según el gran diccionario dialectal del catalán la pronunciación llana sólo se encuentra en Baleares:

En fin, a ver si me confirman o desmienten los valencianos de este foro. En dialecto central es indudablemente aguda.

3. Penyafort

Penyafort Senior Member

Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Jo no sóc valencià però el DNV confirma el que dius, si més no per l'estàndard:

perquè 1 [peɾké]
    1. conj. Introduïx una oració subordinada en què s'indica el motiu o la causa de l'acció expressada en l'oració principal. No ho pot fer, perquè no té temps. No ha eixit perquè plovia.
    2. conj. Introduïx una oració subordinada en què s'indica la finalitat o l'objecte de l'acció expressada en l'oració principal. T'ho dic perquè li ho faces saber.

perquè 2 [peɾké] [pl. -ès]
    m. Motiu, raó, causa. No et sabria dir el perquè de la seua actitud.

4. LoQuelcomiste

LoQuelcomiste Member

Catalonia
    Catalan (Northwestern) & Spanish - Spain
    Si em permeteu fer aquesta reflexió...

Heu sentit mai una paraula aguda acabar en e oberta en català occidental?

Jo diria que és justament un tret del nostre dialecte occidental no tenir agudes acabades en e oberta, per això s'escriuen segons les prouncien en oriental. Em sembla que molta gent, professors inclosos, no en son conscients i de vegades la gent comet l'error de voler-ho corregir (taxa d'èxit del 0%).

En resum: «perquè» és pronuncia amb el tancada en tot l'occidental, valencià inclòs, de manera coherent amb l'ortografia.

5. LoQuelcomiste

LoQuelcomiste Member

Catalonia
    Catalan (Northwestern) & Spanish - Spain
    Hosti, això em passa per no llegir bé...:eek::warning: En fi, em desvio del tema.:rolleyes: De ben segur (o gairebé) que la paraula plana és un castellanisme.

6. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain" "Catalan - Valencia"
    Com ja han dit a tot el català occidental, no només al valencià, es pronuncia amb e tancada. No és l'única excepció, fins i tot passa amb el nostre cap i casal: València es pronuncia Valéncia a València. Compromisos per la unitat de la llengua; a l'oriental n'hi ha encara més per la pronunciació de l'occidental.
    Sobre la tonicitat: sí, al País Valencià és més comú sentir "pérque" que "perqué", tot i que no sempre i a tot arreu i la major part del temps sol no portar accent, o en tot cas secundari (es fa la partícula àtona).

Share This Page

Loading...