pujarem a la casa que tenim al Pallars

Discussion in 'Català (Catalan)' started by gvergara, May 26, 2017.

1. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Hola a tothom,

M'agradaria saber a què fa referència el verb pujar en aquest cas... Es refereix a un lloc/una ciutat ubicada geogràficament més al nord, o vol dir que la casa és al cim d'un pujol? Context: Una persona escriu a uns amics seus. Voldria fer vacances plegats amb ells.

Quan arribem, encara tindrem uns dies de vacances. Probablement pujarem a la casa que tenim al Pallars.

Gràcies per endavant,

Gonçal

2. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    Jo crec que tots dos, tant es pot referir a anar cap al nord, com a anar cap amunt en un sentit més literal, de diferència d'altitud. En aquest cas, no sé on és el punt d'origen, però ben probablement és més al sud i més a baix que el Pallars.

Tenint en compte l'orografia de Catalunya, anar cap a l'interior o bé costa amunt direcció França, es considera "pujar"; i al revés "baixar". Però això depèn de la regió. En aquest fil també se'n parla, amb no gaire èxit, però bé.

3. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain" "Catalan - Valencia"
    És comú dir "pujar" i "baixar" en el sentit d'anar. Normalment perquè està més alt, però no sempre, fins i tot de vegades com dius per estar al nord o al sud, tot i que no té molt de sentit.

4. Jay Lang

Jay Lang Senior Member

Sant Cugat (Barcelona)
    Spanish (from Spain)
    I en castellà també utilitzem (al menys a Catalunya) "subir" i "bajar" exactament de la mateixa manera.

5. pere prlpz New Member

Català
    Jo he sentit "pujar" i "baixar" amb bastant poca relació amb la topografia. Diria que el tema és gairebé un costum o una convenció per cada trajecte. Els meus avis pujaven (des de Barcelona) a la casa del poble (que no estava pas gaire més amunt) i he sentit que d'alguns llocs d'interior pugen a Barcelona (que està al nivell del mar). En general, crec que la tendència és que des d'on vivim "pugem" als altres llocs, excepte quan la topografia és tan òbvia que "baixem" des de casa, i la topografia no és òbvia gaire sovint, sobretot si a mig trajecte tenim un coll.

6. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    L'altre dia un em va preguntar si "baixaria a Barcelona" (visc al sud de Barcelona, però uns quants kilòmetres a l'interior). Em vaig quedar una mica confús la veritat, per un moment vaig pensar que em demanava pel contrari.

7. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain" "Catalan - Valencia"
    També tinc la impressió després d'uns quants anys que a Barcelona (o al Principat?) les direccions a dalt i a baix quan vas a un lloc són molt més subjectives que a València :D

Share This Page

Loading...