quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra (EN) comença amb una altra

< Previous | Next >

gvergara

Senior Member
Español (Santiago, Chile)
Hola:

En un altre fil, he escrit l'oració següent:

Passa sempre quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra comença amb una altra consonant?

Tanmateix, volia escriure una altra oració, però no he pogut decidir si caldria emprar-hi el pronom en.

Passa sempre quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra (EN) comença amb una altra?

Em podríeu ajudar, si us plau? Gràcies per endavant.

Gonzalo

• Dymn

Senior Member
    El pronom en es pot fer servir per a substituir un nom dins d'un complement directe, però aquí tenim un complement circumstancial i no és possible. Tot i així com que amb la doble repetició d'altra sona una mica cacofònic i potser confús trobo que ja has fet bé de repetir consonant.

Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    Passa sempre quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra (EN) comença amb una altra?
    Els valencians, segons he descobert, tenim tendència a abusar del pronom EN. Jo en aquesta frase li afegiria a la segona oració de la frase: " .../... i d'altra en comença amb una altra. O bé afegir-li a la fi " en comença amb una altra, de consonant" Aquesta darrera em pareix més clara i gramatical

gvergara

Senior Member
    Español (Santiago, Chile)
    Gràcies a tothom pel vostre ajut. Ara tinc un altre dubte. Quan s'omet un substantiu que ja s'ha esmentat abans i que ve després d'un adjectiu que el qualifica, cal fer servir el pronom en?

No em sento gaire bé. Ahir em feia mal una cama, i avui em/me'n fa mal l'altre.
    Tot i que aquell film té moltes parts, només m'/me n'he mirat l'última
    .

Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    Gràcies a tothom pel vostre ajut. Ara tinc un altre dubte. Quan s'omet un substantiu que ja s'ha esmentat abans i que ve després d'un adjectiu que el qualifica, cal fer servir el pronom en?

No em sento gaire bé. Ahir em feia mal una cama, i avui em/me'n fa mal l'altre. (altra ??)
    Tot i que aquell film té moltes parts, només m'/me n'he mirat l'última
    .
    Les frases per les quals demanes, jo les diria: Ahir en feia mal una cama i avui me'n fa mal l'altra (cama). Tot i que aquell film té moltes parts, només me n'he mirat l'ultima (part).

Dymn

Senior Member
    Quan s'omet un substantiu que ja s'ha esmentat abans i que ve després d'un adjectiu que el qualifica, cal fer servir el pronom en?
    Jo diria que quan el sintagma nominal és definit, o sigui porta un article determinat, el pronom no té raó de ser:

Tinc una samarreta verda. :arrow: En tinc una de verda.
    però
    Tinc la samarreta verda. :arrow: Tinc la verda.

Per tant en el primer cas no veig com hi pot anar el pronom en, i tampoc no em sona bé:

Ahir em feia mal una cama, i avui em fa mal l'altra.

En el segon sí, però més que res perquè substitueix el complement del nom "del film":

Tot i que aquell film té moltes parts, només me n'he mirat l'última.

< Previous | Next >