racconto da camera

keramus

Senior Member
Persian
Hello everyone

I'm reading an interview with Paolo Giordano:
Paolo Giordano, uno scrittore nel 2020
quindi per trovare il materiale vivo di quel racconto non ho guardato ai giorni della quarantena ma agli ultimi quindici anni della mia vita e la pandemia è stato semplicemente un contesto in cui creare questo racconto da camera.

What does "racconto da camera" mean? Is there an exact translation for it in English?

Please tell me your opinion.

• ohbice

Senior Member
    A mio parere un racconto da camera è un racconto nel quale sono esclusi tutti i riferimenti al mondo esterno, un racconto giocato tutto su sensazioni e sentimenti di chi sta all'interno di un ambiente, protetto da un lato ma impossibilitato a uscire dall'altro.
    Purtroppo per la traduzione in inglese non ti so proprio aiutare.
    Attendi anche altri pareri, potrei sbagliare.

Mary49

Senior Member
    Italian
    In my opinion a "racconto da camera" is a short story with only few characters and not many events; I think the term comes from the "chamber music". The story by Paolo Giordano has got only 13 pages... What about "bite-sized story"?

theartichoke

Senior Member
    English - Canada
    It seems that there's a similar term if we're talking about film or theatre -- chamber piece / film / play / drama -- but it doesn't seem to be used for fiction. There's the short story, the short short story, and flash fiction, but they mainly describe length and plotting: none of those terms give that sense of few characters / limited location / enclosure suggested by "chamber" when it's applied to drama.