redonner une nouvelle jeunesse

< Previous | Next >

Willa34

Senior Member
French
Bonsoir,

Pouvez-vous m'aider à traduire l'expression "redonner une nouvelle jeunesse" dans la phrase suivante. Je n'aime pas trop ma traduction. Il s'agit d'actions entreprises par une ONG dans les régions françaises.

"On y élabore surtout des chantiers environnement [dans la région Rhône-Alpes] pour protéger ou aménager le lit des ruisseaux, les sentiers de randonnées très appréciés des promeneurs, ou bien encore des chantiers patrimoine pour redonner une nouvelle jeunesse aux fours à pain, lavoirs et aux très petites chapelles qui sont la fierté des personnes amoureuses de leurs racines."

"Environmental work camps are mainly implemented in Rhone-Alps so as to protect or create streams bed, footpaths well-liked by walkers or even heritage work camps. The intent of these work camps is to give new birth to bread ovens, wash houses and very small chapels which are the pride of people in love with their roots."

Merci beaucoup! :)

• bh7

Senior Member
    Canada; English
    to spruce up, to renovate, to refurbish, to rehabilitate, to recondition; [fam.] to fix up, give a facelift to
    [lit.:] to give new life to, give renewed life to, put/breathe new life into

Willa34

Senior Member
    French
    Waoouh! Merci j'ai l'embarras du choix! Pouvez-vous me dire si ma traduction est correcte s'il vous plaît :)

leturc

Senior Member
    France French
    Hello

What about
    "to bring bread ovens back to life"
    Wait for other inputs
    I hope it helps
    Cheers and peace up

bh7

Senior Member
    Canada; English
    No, not really. In English, it is not possible to "give new birth" to baking ovens, wash houses or small chapels. You have to describe this "renaissance" of baking ovens, wash houses and small chapels using one or the other of the above suggestions.

"On y élabore surtout des chantiers environnement [dans la région Rhône-Alpes] pour protéger ou aménager le lit des ruisseaux, les sentiers de randonnées très appréciés des promeneurs, ou bien encore des chantiers patrimoine pour redonner une nouvelle jeunesse aux fours à pain, lavoirs et aux très petites chapelles qui sont la fierté des personnes amoureuses de leurs racines."
    In particular, environmental work camps have been established/set up in Rhone-Alps-Region for the purpose of protecting or managing stream beds and popular hiking trails, and even some heritage work camps which renovate/refurbish/etc. bread ovens, wash houses and tiny chapels that are the pride of heritage-conscious/heritage-proud local people.

Last edited:
    < Previous | Next >