Rupes vaan tekeen kahvia mieli

< Previous | Next >

Jagorr

Senior Member
Russian, Belarusian
Mitä nämä sanat ovat?)

Virke on enemmän tai vähemmän ymmärtävä: Tuli mieleeni, et mun pitäis mennä tekemään kahvii.

Mutta mikä on tekeen-sana?
Oliko se mieli, joka rupesi?

Tämä virke on tekstityksistä otettu, itse asiassa sanotaan jotain sellaista: Rupes vaan kahvii tekee mieliin.

• Luulen, että lause on pikemminkin Rupes vaan kahvii tekeen mieli (yleiskielellä: Rupesi vain kahvia tekemään mieli)
    • tekeen on MA-infinitiivin illatiivin lyhentynyt muoto, joka on puhekielessä yleinen, esim. ottamaan > ottaan, juoksemaan > juokseen, pyörimään > pyöriin, lämpenemään > lämpeneen jne.)
    • tehdä mieli on kivettynyt fraasi, joka tarkoittaa 'haluta, tahtoa'. Se, kuka haluaa (kokija), tulee yleiskielessä genetiiviin (minun tekee mieli kahvia), mutta puhekielessä myös adessiivi on mahdollinen (minulla ~ mulla tekee mieli kahvia ~ kahvii), mutta tämän jäsenen voi jättää poiskin, kuten omassa esimerkissäsi. Kokija tulkitaan silloin kontekstista. Lauseenjäsennyksen kannalta mieli kai olisi tehdä-verbin subjekti, vaikka semanttisesti tulkinta on outo.

Jagorr

Senior Member
    Russian, Belarusian
    Kiitos selityksestäsi!

Semanttisesti ymmärrän sitä näin, että jollakulla on mieli, joka tekee tai luo kuvia (esim. kahvista)/käskyjä (esim. tehdä tai juoda kahvia).

Se, mitä on ymmärrykselleni vaikeampi on virkkeen sanajärjestys. Rupes vaan tekeen kahvii mieli (niin kuin tekstityksissä) tai Rupes vaan tekeen mieli kahvii. - ovatko nämäkin kelpaavia?

< Previous | Next >