saber / sabre / sapiguer

GoranBcn

Senior Member
Catalan, Spanish, Croatian/Serbian
Suposo que només "saber" és correcte, però moltes vegades a TV3 o al carrer sento que la gent diu "sapiguer" (fins i tot professors, polítics, presentadors, etc). És correcte dir "sapiguer"? Jo mai (no) utilitzo aquesta paraula i em sona malament quan la sento. Penso que aquí s'ha format un infinitiu a partir del present subjuntiu d'aquest verb. Quan vivia a Palma de Mallorca la gent deia "sabre"... Suposo que és incorrecte també.

I què passa amb els verbs "tindre", "vindre", en comptes de "tenir", "venir"? Són acceptables gramaticalment? Penso que no, però m'agradaria sentir la vostra opinió.

I l'ús de "tenir que" en comptes de "haver de"... ni parlar-ne perquè sona fatal però moltíssima gent l'utilitza també. :)

• betulina

Senior Member
    català - Catalunya
    Suposo que només "saber" és correcte, però moltes vegades a TV3 o al carrer sento que la gent diu "sapiguer" (fins i tot professors, polítics, presentadors, etc). És correcte dir "sapiguer"? Jo mai (no) utilitzo aquesta paraula i em sona malament quan la sento. Penso que aquí s'ha format un infinitiu a partir del present subjuntiu d'aquest verb. Quan vivia a Palma de Mallorca la gent deia "sabre"... Suposo que és incorrecte també.

Hola, Goran,

Sí, tal com dius, la forma correcta normativa és saber. Les altres formes són variants de formació que es diuen a diversos dialectes i que en un discurs culte no s'haurien de fer servir.
    De verbs que col·loquialment es fan acabar amb -guer també hi ha *volguer i *poguer, per "voler" i "poder".

Hi ha alguns verbs de la segona conjugació, però, que sí que tenen dues formes acceptades: caldre/caler, cabre/caber, valdre/valer. Que jo sàpiga, saber no té aquesta doble forma.

I què passa amb els verbs "tindre", "vindre", en comptes de "tenir", "venir"? Són acceptables gramaticalment? Penso que no, però m'agradaria sentir la vostra opinió.
    Aquests són dos verbs curiosos. Són formes dialectals, variants de tenir i venir, respectivament, com dius, però estan acceptades i apareixen al diccionari com a tals. A veure si algun company ens explica millor d'on vénen. :)

I l'ús de "tenir que" en comptes de "haver de"... ni parlar-ne perquè sona fatal però moltíssima gent l'utilitza també. :)
    I tant!! Ni parlar-ne!!! :D Aquest sí que s'ha de bandejar radicalment pequè no és més que una traducció literalíssima del castellà tener que. Igual que *hi ha que ho és de hay que.

Una altra cosa, em fa l'efecte, és tenir de. A veure si algú ho pot confirmar, però em sona que és una forma col·loquial genuïna i acceptada (col·loquial, però, no per a un discurs formal).

GoranBcn

Senior Member
    Catalan, Spanish, Croatian/Serbian
    Gràcies per la teva resposta, Betulina. Jo també he sentit la gent dient "tenir de" en castellà i en català sobretot a Mallorca. Suposo que és una barreja de "tenir que" i "haver de". hehehe :D

torsimany

New Member
    Spanish (Spain) & Catalan (País Valencià)
    Jo quan sent 'sapiguer' vull morir-me. Sé que a Catalunya està molt extés, pero jo continue tremolant cada vegada.

En relació amb 'vindre' i 'tindre', són formes acceptades com ja ha dit algú abans i al País Valencià s'usen amb més freqüència que 'venir' i 'tenir'.

la_mei

Member
    Català-País Valencià
    Jo crec que tot depén del lloc on utilitzis la paraula. Per a mi, l'únic verb vàlid és "saber" i els demés són usos col·loquials a l'hora de parlar. Encara que, el "tenir que" sona molt mal tan escrit com parlat!!

Els "venir" o "vindre"; "tenir" o "tindre" és un altra història. Els dos estan admesos i cadascun s'utilitza en un zona diferent. Està clar que això és una forma de marejar al personal però a mi em semblen tots dos vàlids.

_Husby_

Senior Member
    Spanish - Spain / Catalan
    Pel que fa a "vindre" i "tindre", a mi tota la vida m'han dit a escola (sóc de Castelló) que poden ser "correctes" en la parla, però no en l'escriptura, on emprarem les formes "tenir" i "venir".

Abuelaarmada

New Member
    Catalán Ribagorzano - Aragón, España
    Em penso que el "sapiguer" està molt extès a la parla quotidiana del català central, i el "sabre", "tindre", "voldre", és més propi de les parles nord-occidentals, no sé si també de les valencianes.

romainbcn

New Member
    Français-Català Balear
    Hola bon dia tothom !
    Sé que aquests missatges van ésser escrit al 2008 però vaig caure aquí perquè us explico, jo sóc francès però tenc mon àvia que és nascuda de Maó perquè des de petit sempre he sentit parlar menorquí (o maonès) i després vaig començar a aprendre a escriure es balear aquí quan vaig vindre a Bcn fa d'açò 2 anys ara. Idò només per demanar-vos si també és correcte la forma: sebre, perquè sé que a s'illa de Mallorca s'utilitza Sabre però a Menorca s'utilitza "Sebre" idò a veure el que en penseu al·lots. M'agradaria sebre la vostra opinió.

_Husby_

Senior Member
    Spanish - Spain / Catalan
    No hi ha formes correctes o incorrectes, hi ha una forma estàndar i formes dialectals o regionals (de vegades dir dialecte sona ofensiu...). Saber és la forma estàndar arreu dels països de parla catalana. Sapiguer, sabre, sebre... serien variants regionals.

:)

arc_en_ciel

New Member
    Spanish - Spain / Catalan - Valencia
    Estic d'acord amb el company: correcte o incorrecte no em semblen termes adequats. Jo diria adequat o inadequat, és a dir, en un registre informal podem emprar saber, sabre o sapiguer. Normativament només està acceptat saber i és l'únic que es pot usar en registres formals. Tant vindre com tindre estan acceptats, són adequats en contextos formals i he de dir que no només s'utilitzen al País Valencià sinó també a Menorca i en molts llocs de la Catalunya occidental. Font: DIEC, Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana i Manual d'ús de l'estàndard oral.

ssorgatem

New Member
    Catalan - south central | Spanish-Spain
    He de dir que fins i tot a part de la Catalunya oriental (com ara el Baix Penedès i com a mínim part del Garraf, que ja és província de Barcelona) també se senten molt sovint les formes "tindre" i "vindre".

El seu origen prové de la creació de l'infinitiu a partir del futur.

En el verb cantar tenim:

Jo cantaré
    Tu cantaràs
    etc.

Per perdre:

Jo perdré
    Tu perdràs

I així amb la majoria de verbs. podem veure una relació infinitiu - arrel de futur.

Què passa amb venir i tenir?

venir:
    Jo vindré
    Tu vindràs

tenir:
    Jo tindré
    Tu tindràs

I d'aquí s'extreuen els infinitius vindre i tindre. Els mateix procés serveix per formar els abans esmentats infinitius alternatius cabre, caldre i voldre per voler i caber, caler, respectivament. N'hi ha més d'aquest tipus.

I la forma 'tenir de' sona menys malament que 'hi ha que' o 'tenir que', potser fins i tot és genuïna. En portuguès es diu 'tenir de' (eu tenho de fazer isso), però dubto que sigui un lusisme xD

jdotjdot89

Senior Member
    American English
    No hi ha formes correctes o incorrectes, hi ha una forma estàndar i formes dialectals o regionals (de vegades dir dialecte sona ofensiu...). Saber és la forma estàndar arreu dels països de parla catalana. Sapiguer, sabre, sebre... serien variants regionals.

:)

però que és "sapiguer" una forma dialectal? penso que no és com caler/caldre, la comparació s'assembla més a estar/*estiguer, que no es consideraria un infinitiu permissible.

ssorgatem

New Member
    Catalan - south central | Spanish-Spain
    però que és "sapiguer" una forma dialectal? penso que no és com caler/caldre, la comparació s'assembla més a estar/*estiguer, que no es consideraria un infinitiu permissible.

Pot ser que en algun lloc diguin només 'sapiguer', però en tot cas no en català central fins on jo sé, per tant per a parlants de català central i balear (com a mínim!) '*sapiguer' no és correcte. En tot cas, i davant el dubte, crec que s'hauria d'evitar sempre i fer servir 'saber', que a banda de ser més curt, és l'estàndard i ho entén tothom.