setciències

סייבר־שד

Senior Member
Spanish - Mexico
Un/una setciències és, segons el Gran Diccionari de la Llengua Catalana, "una persona que presumeix de saber molt", i pel que fa a la seva etimologia ens diu: "de set² [7] i ciència". Home, doncs això és ben clar, oi? ;)

Però ho que jo em pregunto és si aquest 7 solament hi fa acte de presència per a donar una idea de coneixençes d'una multiplicitat de disciplines o si, de fet, es referia originalment a set disciplines científiques específiques, i quines eran aquestes?

Gràcies!

• Segurament es refereix a les set arts liberals que s'estudiaven a la universitat europea medieval: les del trívium (gramàtica, lògica i retòrica) i les del quadrívium (aritmètica, geometria, música i astronomia). És veritat que és una paraula molt moderna, la primera documentació data del 1925, però igualment la podria haver popularitzat algú amb coneixements de l'educació medieval. O potser simplement va agafar el set perquè és un nombre molt simbòlic (els set dies de la setmana, els set pecats capitals, etc.).

La Càbala contempla també quatre ciències fonamentals de la naturalesa: física, química, biologia i zoologia; i tres que pertanyen directament a l'home: música, dansa i art; cadascuna de les quals se subdivideixen en moltes altres.

Moltíssimes gràcies, @Dymn i @Xiscomx ! És veritat que vaig pensar al trívium i al quadrívium de l'Edat Mitjana, però la data d'ingrès del mot m'ha fet dubtar; la idea d'haver escollit el 7 pel seu simbolisme em seduïa més.

La Càbala contempla també quatre ciències fonamentals de la naturalesa: física, química, biologia i zoologia; i tres que pertanyen directament a l'home: música, dansa i art;
    Això no ho sabia! La Cábala, per a mi, era fins fa uns pocs anys un tema del qual no coneixia gairebé res. Avui m'interessa molt més, com també el Sefer Yetzirah, naturalment, però encara tinc molt per aprendre'n.

...la idea d'haver escollit el 7 pel seu simbolisme em seduïa més.
    A mi també. A més, dona idea de "moltes ciències". Menys de cinc no podia ser, "tresciències" o "quatreciències" gairebé donaria la idea contrària, de "poca ciència". I "cincciències" o "sisciències" sonen una mica cacofònics. Potser "setciències" sona divertit, també diem "per quins set sous...?".

En aquesta pàgina hi ha una cita del 1919:
    S'entén per Setciències, l'home que s'arriba a creure que ho sap tot i que ningú li té d'ensenyar res, i acostumen a ésser uns homes que mentre els altres s'els escolten embadalits, parlen amb aplom de totes les coses que venen o fan venir a la conversa, i com si diguessin l'última paraula de la qüestió, perquè són gent que neixen i moren convensuts de que tenen uncap que no n'hi ha gaires i no hi ha ningú al món que sigui capaç de fer-los posar en dubte...
    Nogués, Xavier; Pujols, Francesc (1919): La Catalunya pintoresca «El Setciències».

A mi també. A més, dona idea de "moltes ciències". Menys de cinc no podia ser, "tresciències" o "quatreciències" gairebé donaria la idea contrària, de "poca ciència". I "cincciències" o "sisciències" sonen una mica cacofònics.
    Admeto que no hi havia pensat molt, a provar amb aquells altres nombres, però penso que tens raó, fins i tot podria tractar-se d'una qüestió d'eufonia. 🤔

Potser "setciències" sona divertit, també diem "per quins set sous...?".
    És veritat, però en aquest cas sí que fem servir el cinc també. ;)

Moltes gràcies per la cita! Si tan sols el nombre de tals homes (i dones) al món fos també set... :D

Back