sinnuu!

Jagorr

Senior Member
Russian, Belarusian
Hei

Luin kommentin FB:ryhmässä. Ketjussa kysytään ja selitetään, mistä puhuu yksi tietty kirja. Toinen henkilö (A) ei ole varma, että puhe on tieteellisestä tekstistä ja toinen (B) selittää, että kirjan vain täyttyy lukea ymmärtääkseen sen.

B: Kannattaa ottaa ihan rauhallisesti ja lukea vaikka pari ens. lukua lukunäytteestä linkin osoitteesta. Siellä selviää moni asia.
A: sinnuu! :D

Mitä tarkoittaa A:n vastaus?

• En tiedä. Sinnuu on murteellinen muoto sanasta sinua (partitiivi sanasta sinä), mutta tässä tapauksessa siinä ei ole järkeä. Jäädään odottamaan, ehkäpä joku keksii vastauksen!

En ole koskaan kuullut, että joku vastaa näin lyhyesti yhdellä sanalla (sinnuu). On mahdollista, että tämä on lyhennetty sanoista:
    No voi sinua!

Voit sanoa näin esimerkiksi, kun tunnet sääliä:
    A: Minulla on tänään syntymäpäivä. En voi lähteä ulos, koska minulla on flunssa.
    B: No voi sinua, kun joudut olemaan koko päivän sisällä! Toivottavasti paranet pian.

Voiko tätä käyttää, jos on yllättynyt? Kuten "Se, mitä sanot/teet, on yllättävää minulle."?

Kyllä, se voi tarkoittaa, että henkilö on yllättynyt:
    Oh no! What happened to you?
    Oh no! What did you do? / Why did you do it?

Tässä on hyvä esimerkki:
    No voi sinua! Miksi menit maksamaan koko perintöveron? Se vero kyllä menee automaattisesti tasan pesän osakkaiden kanssa - jaettiinpa pesää tai ei.
    Kuolinpesän rahavarojen jakaminen

Tässä esimerkissä joku on maksanut koko perintöveron. Toinen henkilö sanoo, että hänen ei olisi tarvinnut maksaa sitä kokonaan.
    = Oh no! Why did you do it?

Last edited:
    Back