Stapelmeervoud -eren in het dialect

Red Arrow

Senior Member
Dutch - Belgium
Herman Finkers beweerde dat er geen enkel dialect is in Nederland waar men kinderen (of kind'ren) zegt in plaats kinder. Is dat waar?

In Antwerpen en Vlaams-Brabant is het kindere(n) in het dialect. Of is dat door invloed van het AN? Ik heb nooit het idee gehad dat het dialect van mijn grootouders veel beïnvloed was door AN. In Limburg inderdaad eerder kinder.

Hoe zit het met andere dialecten? Is de uitgang -eren van oorsprong "Vlaams"?

• Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    In Smetlede (OV) "kenders".

In de Brusselse noordrand: "kinnere" (de twee "e"s zijn schwa's)

Last edited:

Red Arrow

Senior Member
    Dutch - Belgium
    In Smetlede (OV) "kenders".
    Dat doet me direct denken aan Annie M.G. Schmidt. (geboren in Zeeland)

De kinders kwamen uit hun bed en riepen: "Heerlijk, zeg!
    We moeten lekker niet naar school, want onze trap is weg!"

Dat geldt eigenlijk ook als stapelmeervoud :) (er + s)

jedna

Senior Member
    Ik heb hier in Nederland inderdaad ook wel eens gehoord dat men 'kinders' zei. Maar dat was steeds in laconieke zin (zoals Annir M.G. Schmidt het waarschijnlijk ook bedoelde) maar ook buiten Zeeland wordt 'kinders' wel gebruikt.
    In een deel van Nederlands Zuid-Limburg met zijn vele dialecten zegt men 'kinger' voor kinderen, uitgesproken als 'kènger'.

Last edited:

Red Arrow

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Het ging net over kinderen bij mijn grootvader en niemand gebruikte het woord "kinderen". Alleen maar "kinnekes" en "jongelen". (met een Leuvense [ʊ], zo klinkt /ɔ/ voor n, ng, m, p)

Hans Molenslag

Senior Member
    Dutch
    In mijn jeugdjaren klonk kinders voor mij als Brabander heel Vlaams (in de zin van typisch voor de provincies West- en Oost-Vlaanderen). Ik weet nog dat wij ons er vrolijk om konden maakten als we iemand uit het westen van het land kinders hoorden zeggen. Zelf zeiden we kindere en bij verre familie uit de omgeving van Tienen/Landen zeiden ze kingere.