Swedish: A-turen

Discussion in 'Nordic Languages' started by Södertjej, Dec 21, 2009.

Tags:
  1. Södertjej

Södertjej Senior Member

Junto al Mediterráneo
    Spanish ES/Swedish (utlandssvensk)
    Jag har ingen aning vad A-turen betyder, fast det verkar vara ett känt begrepp som finns på flera sajtar. Ingen riktig förklaring, tyvärr...

Jag jobbade i tio år i A-turen på Norrmalmspolisen i Stockholm. Och ja, jag har sett poliser som gått över gränsen
    Hela artikeln, här. Tusen tack.

2. Wilma_Sweden

Wilma_Sweden Senior Member

Lund, Sweden
    Swedish (Scania)
    Vad jag förstått så är (var) A-turen ett arbetslag inom Norrmalmspolisen som verkar ha varit mer el mindre ökända för tuffa tag. Hittade en artikel från DN om en polis som blev utmobbad för att hon vittnade mot sina kolleger.

P.S. Det handlar dock inte om den s.k. Baseballigan, som tillhörde den s.k. G-turen, om man får tro Palmeutredningen, kap 4.

Jag antar att man numera har andra benämningar på sina arbetslag. De händelser som associeras med A-turen resp. Baseballigan härstammar ju från 80- och 90-talet.

3. Södertjej

Södertjej Senior Member

Junto al Mediterráneo
    Jag hade inte tackat dig för ditt inlägg! Tusen tack och god fortsättning!

4. sir_prize New Member

jag undrar om A-turen kanske betyder att jobba från klockan X till Y?
    min sambo jobbar som undersköterska och de har såna A, A', A1, B...... tur där. shift simply :)

5. Wilma_Sweden

Lund, Sweden
    Swedish (Scania)
    Det skulle kunna tänkas vara någon geografisk indelning beroende på vilken del av staden som var deras arbetsområde. Ordet '-turen' antyder det tycker jag, samt att det fanns åtminstone A - G.

Hade ordet -skift ingått, hade jag varit mer benägen att köpa teorin om arbetstider. Men jag kan ju ha fel. Kan någon fråga Polisen? ;)

6. Lars H

Lars H Senior Member

Hej

Jag har inte frågat Polisen, men väl en polis.

PÅ 70-80-talen var Polisen i Stockholm uppdelat i sju vaktdistrikt (förkortat VD), alltså geografiska områden.
    Inom VD1 (Norrmalms vaktdistrikt) fanns åtta arbetslag, benämnda turer. A-turen, B-turen osv. Det är möjligt att även andra VD benämnde sina arbetslag för "turer" men det var A-turen på VD1 som blev omskrivet.

Inom varje tur fanns - om jag har förstått rätt - en undergrupp, piketen. Den bestod av 8 poliser plus chef, en Dodgebuss och en personbil.

A-turen var alltså ett av arbetslagen på Norrmalms polisstation, men jag tror att det är just piketenheten inom A-turen som är mest (ö)känd,

hälsar Lars

7. Wilma_Sweden

Lund, Sweden
    Swedish (Scania)
    Tack Lars för väl genomförd 'forskning'! Det låter bekant, det där med piketenheten, de var nog också, förutom Baseballigan, tämligen omskrivna, och då inte i positiva ordalag!

8. Södertjej

Södertjej Senior Member

Junto al Mediterráneo
    Tack ska du ha Lars (det var ju jag som frågade).

Share This Page

Loading...