Swedish: Att bestämma sig/att

Moha Ash

Member
Arabic
Hej på er

Jag söker er hjälp med att säga följande meningen på bästa sätt!

1- För två veckor sedan bestämde jag och mina kompisar oss för att gå på bio för att titta på en film.

Jag vet inte varför ordet 'oss' i det sammanhanget inte låter rätt

Är det möjligt att säga:
"För två veckor sedan bestämde jag och mina kompisar att gå på bio för att titta på en film."?

Har ni andra förslag?

Mvh, Mohamed

• jonquiliser

Senior Member
    Svediż tal-Finlandja
    Hej-

ja, du kan också använda den andra versionen, "bestämde [vi] att..." men de betyder lite olika saker. Bestämma sig är något man gör efter överläggningar eller om man tvekat och funderat på olika alternativ, medan bestämma helt enkelt är att avgöra, fastställa, besluta. Betydelseskillnaden är hur som helst inte stor och i ditt exempel ovan skulle jag säga att båda varianterna i praktiken betyder samma sak.

Wilma_Sweden

Senior Member
    Swedish (Scania)
    Hej på er

Jag söker er hjälp med att säga följande meningen:cross: på bästa sätt!
    Antingen säger man "följande mening" eller "den följande meningen"

Jag vet inte varför ordet 'oss' i det sammanhanget inte låter rätt
    "Oss" är helt korrekt - "jag och mina kompisar" kan bara ersättas med ett pronomen, nämligen "vi", d.v.s. "för två veckor sedan bestämde vi oss för att gå på bio", men det kanske ser konstigt ut eftersom det inte finns något uttalat "vi" i meningen, men det är ju implicit i "jag och mina kompisar".

Moha Ash

Member
    Arabic
    Antingen säger man "följande mening" eller "den följande meningen"

"Oss" är helt korrekt - "jag och mina kompisar" kan bara ersättas med ett pronomen, nämligen "vi"
    Hej, Wilma

Jag borde använda 'jag och mina kompisar' i meningen ovan, men tack så mycket. :)

< Previous | Next >