"På förekommen anledning" är en fast fras i svenskan, man kan istället skriva t ex "med anledning av", "därför att", "eftersom" beroende på i vilket sammanhang frasen förekommer. Många använder "på förekommen anledning" för att det verkar mer seriöst (eller som jag tycker, uppstyltat) än att försöka uttrycka sig enklare/vardagligare.
Nej, "med anledning av", "därför att" och "eftersom" kan inte alla gånger ersätta "på förekommen anledning", för de alternativen kräver att du skriver mer.
Med "på förekommen anledning" så visar du att det finns en orsak till en viss åtgärd (t.ex. en påminnelse), men man behöver inte gå in i detalj på vad denna orsak är - ofta är den självklar! Jämför följande exempel, där alternativ nummer 1 kan ge ett aggressivt intryck då det skriver litet väl mycket på näsan, medan "på förekommen anledning" gör hälsningarna betydligt mildare:
1) "Eftersom det händer att folk inte städar efter sig, måste vi påminna om att alla ska städa efter sig"
2) "På förekommen anledning måste vi påminna om att alla ska städa efter sig"
1) "Med tanke på att så många missförstår mig, vill jag bara slå fast att ..."
2) "På förekommen anledning vill jag bara slå fast att ..."
Så i min mening är "på förekommen anledning" en alldeles utmärkt fras om man vill tala om att man inte vidtar en åtgärd för ingenting, utan det har hänt någonting som föranlett åtgärden, men man vill inte slösa ord på att beskriva detta någonting, antingen för att det är självklart och det kan tolkas aggressivt att skriva samma sak två gånger, eller för att det kanske är känsliga saker. Jämför också hur mycket plats man sparar!
Men jag håller helt med om att det kan finnas situationer där man inte bör använda "på förekommen anledning", t.ex. om orsaken till åtgärden inte är självklar för alla. Om t.ex. en bostadsrättsförening skulle skriva "På förekommen anledning kommer vi att installera kodlås." kan man ju undra om styrelsen bara är irriterad på att obehöriga kommer in i trapphusen eller om det har hänt något allvarligare. Ibland är det bra att vara fåordig, ibland får man inte vara det. Ja, som ni ser så är jag i stort behov av uttryck som reducerar snarare än ökar antalet ord