Swedish: skulle till

Roy776

Senior Member
German & AmE
Hallå allesammans,

Häromdagen funnit jag i en svenska sång meningen "Vad skulle han med dem till?". Jag tänker att jag förstår vad den meningen här betyder (något som "What would he want with them?"), men är detta enkelt ett idiomatisk vis för att säga det eller finns det en grammatisk funktion, som "till" uppfyller här?

Tack på förhand för er hjälp! :)

• raumar

Senior Member
    Norwegian
    Since no Swedes have replied, I can try to start the discussion: For me - a Norwegian - this looks like a mix of two alternative ways to express this: "Vad skulle han med dem?" and "Vad skulle han bruka dem till?"

Maybe some of the Swedish forum members could let us know if "Vad skulle han med dem till?" is regarded as correct Swedish, or if this is a kind of mix-up?

"Vad skulle han med dem till?" is correct.

I don't know why we say it this way but if "till" was left out I would feel that something is missing, and I think it could easily get misunderstood as "Var skulle han med dem" because the d sound in "vad" would normally get dropped and the r sound in "var" often get merged with the s sound (at least when I say it) so they could sound very similar. The extra "till" at the end helps disambiguate.

Obolensky

Senior Member
    swedish - Sweden
    ”Vad skulle han med dem till?”

”Dem” kan syfta på praktiskt taget allt som berättaren i sammanhanget av ngn anledning inte tycker är nödvändigt (1000000 svenska kronor, 10 hästar) för ”han” men som ”han” på något aktivt sätt införskaffat. Man skulle kunna säga:

”Vad skulle han använda/ha dem till? Han skulle kunna använda hästarna till att rida på.”

”till”= preposition? ”Använda till ..” ”Ha till ...”

Vad är prepositioner? | Ordklasser.se

Last edited:
    < Previous | Next >