tempautua - riistäytyä - ryöstäytyä - irrottautua - riuhtaista

n8abx9

Member
German - Germany
Mitä eroja on näiden verbien välissä?
tempautua - riistäytyä - ryöstäytyä - irrottautua - riuhtaista

• Maunulan Pappa

Member
    Finnish
    Kukaan muu ei ole vastannut, joten kerron, miten itse ajattelen. Ero näiden välillä on ensinnäkin tietenkin se, että kaikissa muissa paitsi verbissä riuhtaista on refleksiivijohdin. Jos jätämme sen pois muistakin verbeistä, saamme seuraavanlaisen listan:
    • temmata / tempaista = irrottaa tai siirtää pois nopealla ja voimakkaalla liikkeellä. Tuulenpuuska tempaisi paperin mukaansa.
    • riistää = ottaa jotakin pois väkisin, vastoin luovuttajan tahtoa; käyttää hyväksi taloudellisesti. Riistäjä ruoskalla selkäämme soittaa (Warschawjanka).
    • ryöstää = varastaa väkivaltaa tai uhkausta käyttäen. Jalokiviliike ryöstettiin keskellä päivää.
    • irrottaa = erottaa fyysisesti erilleen jostakin isommasta kokonaisuudesta. Irrotan akun moottoripyörästä talven ajaksi.
    • riuhtaista = sama kuin temmata, ehkä vähemmän kontrolloidusti, "rumemmin". Hän riuhtaisi oven auki.
    Refleksiivijohdin muuttaa tekemisen kohdistumaan tekijään itseensä. Minun mielestäni se lisäksi muuttaa hiukan itse päämerkitystäkin seuraavien sanojen kohdalla:
    • riistäytyä = lähteä hallinnasta niin että kontrolli menetetään: Tulipalo riistäytyi hallinnasta. Usein sanotaan myös: riistäytyä käsistä joka tarkoittaa samaa asiaa, esim. koronatilanne on riistäytynyt käsistä.
    • ryöstäytyä = jokseenkin sama kuin riistäytyä.
    Joku tietävämpi varmaan jatkaa! :)

Edit: korjasin verbilistaani, koska perusverbi muodolle irrottautua on tietenkin irrottaa eikä suinkaan irrota, niinkuin ensin ajattelin! Erehtyy näissä syntyperäinen suomenkielinenkin, ellei ole tarkkana! :)

Last edited:

n8abx9

Member
    German - Germany
    Ymmärrän nyt paljon paremmin. Nämä ovat juuri näitä asioita, joita ei välttämättä saa selville edes Kielitoimiston sanakirjasta. Kiitos paljon!

< Previous | Next >