Tenir per confessa

Birlibirloque

Member
Catalan/Español (España)/Français
Bon dia,
Haig de traduir al francès l'expressió catalana que diu "tenir per confessa en la sentència...". Algú pot aclarir-me quin és el significat d'aquesta expressió?
Gràcies per endavant

• Es tracta d'una sentència condemnatòria a una empesa per acomiadament improcedent.
    Aquesta és la frase completa:
    L'article 91.2 de la Llei de procediment laboral estableix que s'ha de tenir per confessa en la sentència la part demandada que no comparegui al judici tot i haver estat citada de forma legal.
    He consultat l'article en castellà al BOE i no em queda gens clar el que vol dir, no em quadra amb la situació que he de traduir.
    També he trobat l'expressió en altres frases en català, que ara mateix no localitzo. He consultat totes les webs que he trobat, i no he vist una explicació enlloc.
    Gràcies.

Potser hagués estat millor cercar per “tenir per confés”.
    Interpreto que es pot “tenir per confés/-essa” una persona quan aquesta es nega a declarar o no compareix davant un jutge.

Del Termcat:
    D'aquesta manera, si la part requerida es nega a contestar sobre dades relatives a la personalitat o a presentar documents comptables entre socis i comuners, es pot tenir per confés o es poden donar per certes les dades presentades per la part sol·licitant; en cas de negativa a l'exhibició de cosa moble o de documents en general, es pot ordenar l'entrada en el lloc on es troben i el registre.

diligència preliminar - Cercaterm | TERMCAT

En francès? Ni idea.

Gràcies Agró,

Vols dir que si la persona es nega a declarar o no compareix, d'això se'n diu "tenir per confés"?

Perquè creus que el Termcat diu es pot tenir per confés O es poden donar per certes les dades? Són sinònims?

El cas és entendre bé el significat per poder-ho transmetre bé. Un cop entès, en francès ja ho trobaré jo.

Moltes gràcies.

Jo enténc que si el demandat no compareix a un judici o no vol declarar, es donen els fets per acceptats, certs i veridics, doncs no s'hi oposa.

Jo enténc que si el demandat no compareix a un judici o no vol declarar, es donen els fets per acceptats, certs i veridics, doncs no s'hi oposa.
    :thumbsup:
    És exactament com ens explica el DLE i la Llei:

tener un juez por confeso, sa a alguien
    1. loc. verb. Der. Hacer la declaración de haber confesado tácitamente un litigante en vista de su incomparecencia o de su negativa a responder.​

Back