toi mon nombril et moi ta glace

DonnaK

New Member
I have almost figured out all the English lyrics for Carla Bruni's "Le Toi de Moi" but I do not understand these:
Toi mon nombril
Et moi ta glace
Is it:
"You my navel, and me your mirror" or
"You my navel, and me your ice cream" :)
Neither one makes sense to me! :confused: Can someone please help?
Merci!

• Given that songs are their own context I don't think you can know for sure - but certainly "mirror" would make much more sense to my mind. It reminds me of idioms referring to navel-gazing as representing someone being reflective about their situation.

Thanks "timpeac"! Your interpretation does seem to make some sense...Yes now I recall the phrase "I am going to go contemplate my navel!" from the 70's maybe?! Just wanted to make sure I wasn't missing some common French phrase!

Glace May be simply “ice” which might be a French metaphor for a glass navel decoration.

Attachments

• 06933E29-F8AF-4021-99C1-469BD128E91E.png
      06933E29-F8AF-4021-99C1-469BD128E91E.png
      995.1 KB · Views: 30
    I understand it as she uses him to look deeper into herself, while he uses her to judge himself, to reflect back on himself.

Glace May be simply “ice” which might be a French metaphor for a glass navel decoration.
    I don't think so, here it's glace, not glacé, which seems to refer to the iridescent luster (?) of this navel piercing.
    Ce ne serait pas une référence au film 9 semaines et demi, avec la scène du glaçon qui fond dans le nombril ?
    À ce moment-là, ce serait plutôt glaçon que  glace, non ?

I'm torn between Iuytr's explanation and RRose17's, but either way I think mirror is the right idea.

Les deux expressions évoquent le narcissisme et elles sont ici inversées de manière intéressante :
    un couple où chacun ne regarde que l'autre.
    ... J'ai tout de même bien du mal à interpréter cela dans le cadre d'une relation qui nous est présentée comme fusionnelle, parce que les deux expressions se réfèrent tout de même à des actes très narcissiques (se regarder dans un miroir et se regarder le nombril).

Cela semble vouloir dire que, dans cette relation, chacun ne servirait que de support à l'intérêt narcissique de l'autre.
    :confused:

Quand on lit les paroles de la chanson, on comprend qu'il ne faut pas chercher trop loin, juste deux exemples :
    Toi le gibier moi la potence
    Je suis le thé, tu es la tasse

😂

Cela semble vouloir dire que, dans cette relation, chacun ne servirait que de support à l'intérêt narcissique de l'autre.
    :confused:
    Eh eh, c'est peut-être bien le cas sans qu'ils s'en rendent tout à fait compte consciemment. Je trouve cela assez cocasse, connaissant le narcissisme des deux individus. :D :p (ou ce n'est que médisance de ma part... 😋 😇)

Back