Too many cooks spoil the broth...

ThomasK

Senior Member
Belgium, Dutch
Ik vind van deze zegswijze (of is het toch een spreekwoord want een wijsheid) een letterlijke vertaling, maar ik hoor of lees die niet of zelden. Nochtans een zeer courant probleem.

Hebben wij andere mogelijkheden om dezelfde idee uit te drukken? Ik denk plots aan stuurloosheid, enz., al is dat dan weer te breed. Waaraan denken jullie ?

• YellowOnline

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Er is ook "Veel koks verzouten de brij", maar die is al even obscuur als de letterlijke vertaling. Volgens mij is er geen courant spreekwoord in het Nederlands dat hetzelfde idee uitdrukt.

bibibiben

Senior Member
    Dutch - Netherlands
    (Te) veel koks bederven de brij is in elk geval in Nederland nog vrij gebruikelijk. Wellicht iets gebruikelijker: er kunnen niet twee kapiteins op één schip zijn.In onbruik geraakt: veel sleutels verwarren het slot.Ook zieltogend: er is maar één grote mast op het schip. Deze hoor ik eveneens maar zelden: twee hanen in één hok geeft veel gekakel en weinig eieren.

YellowOnline

Senior Member
    Dutch - Belgium
    (Te) veel koks bederven de brij is in elk geval in Nederland nog vrij gebruikelijk. Wellicht iets gebruikelijker: er kunnen niet twee kapiteins op één schip zijn.In onbruik geraakt: veel sleutels verwarren het slot.Ook zieltogend: er is maar één grote mast op het schip. Deze hoor ik eveneens maar zelden: twee hanen in één hok geeft veel gekakel en weinig eieren.
    Ik denk dat deze in België bijna allemaal nagenoeg uitgestorven zijn. Varianten op de uitdrukking met de kapiteins meen ik wel al eens gehoord te hebben.

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Ik had inderdaad ook aan kapiteins gedacht, maar deze was mij onbekend...

Vreemd toch dat wij in Vlaanderen die uitdrukkingen niet gebruikenof zelfs geen van die strekking. Nochtans lijkt het mij op zich een courant probleem... Hebben wij een eigen oplossing? Ik zie ze niet direct.

< Previous | Next >