treball amb perles, desenes i targetes

Bevj

Allegra Moderata (Sp/Eng, Cat)
English (U.K.)
Hola a tots
Estic traduïnt un tesi sobre el métode Montessori en el principi de segle XX en Barcelona.
S'está parlant dels materials que els nens usaven i tinc aquesta frase:

(Els nens) mostraven el treball amb perles, desenes i targetes per fer numeració, sumes i restes.

La meva dubte és sobre 'desenes'. Té altre sentit que no sigui 'deu unitats'?
En el text ja s'ha fet referència a la compra de 300,000 perles al estranger. Suposo que serán petites boles i no perles de debò.
Gràcies!

• El qui ha passat es rosari sap de què va lo de ses desenes, emperò deixem que sigui n'Alcover el qui mos assabenti:

b) Cadascuna de les cinc sèries de deu avemaries d'un rosari, i dels deu grans que les representen. Com hagué acabades ses cinc desenes de goig..., sa pitxorina comença es misteris de dolor, i dites ses cinc desenes de dolor, envest es misteris de glòria, Alcover Rond. xi, 116.

M'ha faltat a dir que les perles son les joietes que conformen un rosari.

Last edited:
    Ho havia pensat però no té gaire sentit en aquest context, oi? Què hi pinten aleshores les targetes?

Gràcies, Penyafort.
    Crec que anem pel bon camí. Just abans d'aquesta oració, explica que les mestres "van introduir cartrons d’estudi de la paraula com ara l’article, el nom, el gènere i el nombre."
    I més tard "els nens estaven tan animats amb aquell material dels números que els van donar un joc a cada nen per practicar a casa."
    Crec que les targetes devíen ser com allò que ara es diu 'flash cards' i aquestes, i també les 'perles' es feien servir per practicar i aprendre la matemàtica.

Ah, entesos. Tampoc no havia parat esment que estem parlant de principis del segle XX. Ara té més sentit, sí.

Això és el que diu el Merriam-Webster respecte de decade en anglès:

decade
    (Roman Catholicism) : a division of the rosary that consists primarily of 10 Hail Marys.​

Sí, hi ha moltes referències en el text al paper important de la religiò catòlica en aquesta metodologia.
    Gràcies a tots dos, ara ho tinc clar.

Back