ukkeli

Jagorr

Senior Member
Russian, Belarusian
Hei!
Sanotteko ukkeli puhumassa kavereista? Sanakirjoissa sanotaan että ukkeli on vanha ja/tai pienijkokoinen mies. Tällä merkityksellä seuraava lause kuulostaa oudolta:

Minulla on kyllä vientiä, kuule! Ukkelit lähettelee Facebookissa viestejä. Nytkin eilen kuule laittoi joku Keijo viestin, että jos ajan ikinä Kemin läpi, niin hän tarjoaa kahvit.
(puhuu nuori/keski-ikäinen nainen)

• Maunulan Pappa

Member
    Finnish
    Ukkeli on tosiaan vanha ja/tai pienikokoinen mies, diminutiivi sanasta ukko. Siinä voi olla hiukan halventava sävy, mutta ei välttämättä. Luulen, että useimmat miehet eivät kuitenkaan pidä siitä, että heitä sanotaan ukkeliksi, ja itse en käyttäisi sitä sanaa kaverista (paitsi huumorimielessä). Pienestä poikalapsesta kylläkin.

Esimerkkilauseessa nainen haluaa korostaa sitä, että hän on miesten keskuudessa suosittu ja haluttu. Hän saa paljon viestejä miehiltä, mutta ei välttämättä pidä näitä viestien lähettäjiä kovin suuressa arvossa - hänellä on varaa valita. Tässä tapauksessa ukkeli-sanalla on vähättelevä sävy.

Ansku89

Member
    Finnish
    Olen samaa mieltä, että sävy on vähättelevä. Lisäksi puhuja saattaa tarkoittaa, että nämä miehet ovat häntä jonkin verran vanhempia.