Red Arrow
Senior Member
Nederlands (België)
Valse vrienden zijn woorden waarvan je zou verwachten dat ze hetzelfde betekenen, maar toch niet. Zo betekent "klappen" in een groot stuk van Vlaanderen "praten". Limburg heeft een heleboel van die woorden.
Er staan er al een hoop genoemd op Wikipedia: Lijst van valse vrienden - Wikipedia
Maar volledig is het niet.
(NL = Nederland, VL = Vlaanderen, LIM = Limburg)
NL: handtas
VL: sacoche
LIM: valies
NL: koffer
VL: valies
LIM: koffer
NL: frikandel
VL: frikandel / curryworst
LIM: lange hamburger
In Limburg is net als in Duitsland een curryworst een worst met currysaus. Als je wat zalf op je lange hamburger wilt:
NL/VL: mayonaise
LIM: zalf
NL/VL: Ze is hard gevallen.
LIM: Ze is ziek gevallen. (ziek = hard)
NL: Ze is ziek geworden.
LIM: Ze is ziek geworden.
VL: Ze is ziek gevallen. (van het Frans)
Wikipedia vermeldt wel dat "patat" frietjes betekent in het Noorden van Nederland en aardappel in Vlaanderen, maar ze vergeten nog dat in het Zuiden van Nederland en in Vlaanderen een "patat op uw bakkes" een knal in je gezicht is.
Ik vroeg me af jullie er nog weten.
Er staan er al een hoop genoemd op Wikipedia: Lijst van valse vrienden - Wikipedia
Maar volledig is het niet.
(NL = Nederland, VL = Vlaanderen, LIM = Limburg)
NL: handtas
VL: sacoche
LIM: valies
NL: koffer
VL: valies
LIM: koffer
NL: frikandel
VL: frikandel / curryworst
LIM: lange hamburger
In Limburg is net als in Duitsland een curryworst een worst met currysaus. Als je wat zalf op je lange hamburger wilt:
NL/VL: mayonaise
LIM: zalf
NL/VL: Ze is hard gevallen.
LIM: Ze is ziek gevallen. (ziek = hard)
NL: Ze is ziek geworden.
LIM: Ze is ziek geworden.
VL: Ze is ziek gevallen. (van het Frans)
Wikipedia vermeldt wel dat "patat" frietjes betekent in het Noorden van Nederland en aardappel in Vlaanderen, maar ze vergeten nog dat in het Zuiden van Nederland en in Vlaanderen een "patat op uw bakkes" een knal in je gezicht is.
Ik vroeg me af jullie er nog weten.