Verband tussen folderol (Engels) en falderie faldera (Nederlands)?

eno2

Senior Member
Dutch-Flemish
Hallo,

Er moet een verband bestaan tussen folderol (Engels) en falderie faldera (Nederlands), het zijn allebei woorden uit de muzikale atmosfeer en dicht bijeen van klank en bouw.

made a rare appearance in our top lookups on May 22nd, 2019, after Jacob Rees-Mogg used the word, speaking in the House of Commons.
We define folderol as either “a useless ornament or accessory” or “nonsense.”
Where does folderol come from?
Folderol comes from fol-de-rol (or fal-de-ral), nonsense syllables commonly used as a refrain in songs. Although the non-musical sense was thought to have originated in 1820, recent findings show it is use earlier in the 19th century.
https://www.merriam-webster.com/news-trend-watch/rees-mogg-pm-proposes-folderol-20190522
Vergelijk met het liedje Falderie Faldera van Eddie Christiani

• ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Even gezocht, maar niks gevonden. De spelling varieert dus flink, maar ja, het gaat om de klanken, duidelijk, met onder andere de typische i/a-wissel. Ik zou het wel interessant vinden om er meer over te horen...

oudstadjer

New Member
    dutch
    55F97E01-5656-429D-8249-FA9A0AC8412F.jpeg

ik ben benieuwd naar de herkomst / betekenis van het woord faldera op deze ansichtkaart, verzonden op 22 november 1939 door mijn grootvader.

Pedro Paraíso

Member
    Flamish
    De tekst en melodie van het Nederlandse wandelliedje

Er is nog een andere tekst dan die van het wandelliedje: ‘In Holland staat een huis’ De oudst bekende bron van dit kinderliedje is volgens het Meertens Instituut uit 1850. De tekst ervan is door Johannes van Vloten opgenomen in zijn ‘Nederlandsche baker- en kinderrijmen’ (vierde druk, 1894). Het ‘Singela, singela hopsasa’ heeft later gemaakt voor: ‘falderie, faldera, falderopsasa’. Zie: In Holland staat een huis - ONH.

Hiermee is de vraag naar de relatie met het Engelse ‘folderol’ nog niet beantwoord.