verbs que terminen amb 'guer'

panjabigator

Senior Member
Am. English
Molt bona nit amics,

Em podeu informar si feu servir (o si sentieu) verbs que terminen amb el sufix 'guer' al vostre barri? Em refiro a verbs com 'sapiguer,' 'poguer' i 'volgeur'. És que estava cercant paraules a Optimot i m'havia topat amb un 'entry' (no ho sé què seria en català) que etiquetava aquests tipus de sufixos com incorrectes. Perquè s'hi anominen incorrectes? N'hi ha una raó històrica?

Perdona'm si ja n'hi ha una discussió anterior.
 
  • Molt bona nit amics,

    Em podeu informar si feu servir (o si sentieu) verbs que terminen amb el sufix 'guer' al vostre barri? Em refiro a verbs com 'sapiguer,' 'poguer' i 'volgeur'. És que estava cercant paraules a Optimot i m'havia topat amb un 'entry' (no ho sé què seria en català) que etiquetava aquests tipus de sufixos com incorrectes. Perquè s'hi anominen incorrectes? N'hi ha una raó històrica?

    Perdona'm si ja n'hi ha una discussió anterior.

    Hola, panjabigator.

    Badia Margarit (Gramática Catalana) diu:
    "La coexistencia de varias raíces distintas en la conjugación de un mismo verbo hace bastante peligrosa la conservación de todos los paradigmas en su propia integridad; es, pues, muy natural que actúe la analogía en el lenguaje hablado y aún escrito, y que propague formas incorrectas sobre una raíz indebida. La más importante de esas propagaciones incorrectas corresponde a la raíz velarizada: la g del perfecto de indicativo, y de todo el subjuntivo (que es, además, la de algunas formas de imperativo) se extiende con preferencia al gerundio: beguent por bevent, deguent por devent, ploguent por plovent, moguent por movent, cloguent por cloent, coguent por coent, plaguent por plaent, riguent por rient, creguent por creient, jaguent por jaient, traguent por traient, son los gerundios incorrectos que mayor difusión tienen; además, y dado que en el imperativo se encuentran tres raíces (2 - beu, 4 - beguem, 5 - beveu), las formas velarizadas (personas 3, 4, 6) tienden a asimilarse la persona 5, que tiene la raíz de gerundio: así son frecuentes las personas 5 de imperativo: begueu por beveu, mogueu por moveu, etc."

    "(...) las formas velarizadas* se propagan por analogía** y originan una serie de soluciones incorrectas, aunque muy difundidas en catalán hablado: infinitivo sapiguer por saber; gerundio: sapiguent por sabent; participio sapigut por sabut; imperfecto subjuntivo: sapigués, etcétera, por sabés, etc."

    Notes:
    *les que inclouen -g-.
    **amb el subjunctiu.
     
    M'ha fet molta gràcia aquest thread, perquè jo sóc un viciat del 'guer'. Sobretot quan escric 'poguer' per 'poder'. I encara que sigui incorrecte m'encanta fer-ho i no ho deixaré mai de fer encara que se m'ompli la pantalla de ratlletes vermelles, em sap greu.. ^^
     
    No cal deixar de fer-ho; al capdavall, hi ha una bona pila també de formes velaritzades no etimològiques en els verbs irregulars. El que cal tenir present és quines són considerades normatives i quines no, perquè una cosa és la llengua parlada, on dir formes com poguer o sapigut mostren fins i tot certa naturalitat en l'esperit de la llengua, i un altre el registre estàndard, que ha de ser comú i per tant més elaborat i restrictiu.
     
    Back
    Top