Versterven: Kan een elastiek versterven?

< Previous | Next >

eno2

Senior Member
Dutch-Flemish
Hallo,

Kan een elastiek versterven? Kan een 'rekker' 'versterven'? Of is dat allemaal dialect? Betekenis: Zijn elasticiteit verliezen met de tijd

Volgens WNT moet het kunnen.
WNT:
(zw.,trans.,st.,intr.,refl.)
In bet. met het aspect ‘(mettertijd) sterven, verdwijnen, verminderen, slechter worden’.
Zoniet, is er een ander ww?

• Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Bij ons "verduurt" een elastiek.

"Versterven" ( ook wel "besterven") wordt bij ons enkel gebruikt voor vlees. Wanneer een dier geslacht wordt, dan moet het vlees eerst versterven vóór het kan worden opgegeten.

lalaba

Member
    Dutch-Belgium
    Volgens mij gaat een elastiek gewoon kapot. Het dialectisch werkwoord 'versterven' is synoniem voor 'afsterven' en iets kan alleen sterven als het voorheen in leven was, dus levensloze objecten kunnen volgens mij niet afsterven of versterven.

bibibiben

Senior Member
    Dutch - Netherlands
    Interessant. Ik ken alleen 'de rek is eruit'. Een speciaal werkwoord zou misschien wel welkom zijn. Werkwoorden als versterven, verharden of verduren zullen het niet redden in dit deel van het taalgebied, ben ik bang.

Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Werkwoorden als versterven, verharden of verduren zullen het niet redden in dit deel van het taalgebied, ben ik bang.
    van Dale zegt van "verduren" in de betekenis van "vergaan, vermolmen" inderdaad dat het Belgisch is.

PS. Ik heb nu de meest recente van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal. Gekregen van mijn kinderen voor mijn verjaardag. :D

< Previous | Next >