Ville ollut vuoden ilman viinaa!

< Previous | Next >
  • Jagorr

Senior Member
    Russian, Belarusian
    Milloin saa käyttää perfektiä ilman olla-verbiä tai milloin ei saa?

Muita esimerkkejä:
    - Sana kiitos on kyllä esiintynyt kirjakielessä jo Agricolasta alkaen, mutta se ollut kiitollisuuden ja ylistyksen ilmaus, joka on yleensä osoitettu Jumalalle.
    - Oi Äiti kun tiennyt toisin katsoa // Tuonne Tuonelan mustiin multiin

Toinen on runollinen kieli ja toinen on journalistinen kieli.

Maunulan Pappa

Member
    Finnish
    Kielioppia en tunne, mutta minun kielikorvani mukaan molemmat Jagorrin antamat esimerkkilauseet ovat väärin. Runoilija voi tietysti ottaa melkein minkälaisia vapauksia vain, mutta tuo ensimmäinen, kiitos-sanasta kertova virke on minusta selvä kirjoitusvirhe - ei kukaan kirjoita tarkoituksella noin.

Säikeen otsikkona oleva virke toimii lehdessä otsikkona. Se voisi olla myös lyhyt tiedonanto esim. poliisiradiossa tms, tai sitten ranskalainen viiva luettelossa, jossa on listattuna esim. jonkin tietyn päivämäärän tapahtumia. Mutta yleiskielisessä puheessa noin ei sanota, vaan perfektiin kuuluu (minun mielestäni) aina apuverbi olla.

Mutta varmaan tähän saadaan vielä oppineempikin näkemys.

hui

Senior Member
    Finnish
    Onkohan runollisessa esimerkissä yksinkertaisesti kirjoitusvirhe ja sen pitäisi olla:
    Oi Äiti kun tiennyt oisin katsoa // ...

Marko55

Senior Member
    Finnish
    Olla-apuverbi jätetään usein pois otsikoista, koska hyvä otsikko on lyhyt ja ytimekäs:
    Suomi hallinnut miehissä, Ruotsi naisissa
    Suomi hallinnut miehissä, Ruotsi naisissa
    Washington Post: Trump päättänyt erottaa kansallisen turvallisuuden neuvonantajansa
    Washington Post: Trump päättänyt erottaa kansallisen turvallisuuden neuvonantajansa
    Saksa saanut kiekkoyleisön liikkeelle
    MM-JÄÄKIEKKO | Saksa saanut kiekkoyleisön liikkeelle
    Vietnamin presidentti kuollut vaikeaan sairauteen
    Vietnamin presidentti kuollut vaikeaan sairauteen

Kuulostaa oudolta, jos esim. runossa ei ole ollenkaan olla-apuverbiä. On eri asia, jos tämä verbi jätetään toistamatta. Esim.:
    Mä asiaa kauan pohtinut olen.
    Ajatellut.
    Tuumaillut.
    Tuntenut syvää turhautumista.
    Ja taas palannut alkupisteeseen.

.

< Previous | Next >