Während /Innerhalb eines richtigen Mittagessens isst sie nur ein Stück Schokolade.

marcogaiotto

Senior Member
Italian
Während /Innerhalb eines richtigen Mittagessens isst sie nur ein Stück Schokolade.

Hello! Can you tell me what you would say in this case? It's a single sentence from an exercise. I think both prepositions are acceptable. Which fits better? Thanks a lot in advance!

• Findest du aber nicht, dass man "innerhalb" mit Zeiträumen verwendet?
    Ich gebe dir recht: "innerhalb" passt tatsächlich nur im Kontext eines Zeitraums ("Innerhalb eines Tages isst sie nur wenige Scheiben Brot.") oder geschlossener Räume.

Ich würde tatsächlich keine der eingangs vorgeschlagenen Varianten verwenden, sondern auf die Alternativen zurückgreifen.

Das ist die Vorgabe.

Das geht also nicht.
    Warten wir also ab, welches feedback Marcogaiotto bekommt bzw. uns gibt.
    Das hatte ich ganz vergessen, als ich mir die Sätze immer wieder selbst aufgesagt habe.
    Marcogaiotto: If I really had to choose between "während" or "innerhalb", I would choose "während". As Alemanita said: "innerhalb" doesn't make sense here. After all, neither of those words really sounds natural in that context.

Hutschi

Senior Member
    Während - indicates that it is during the lunch.
    "Innerhalb" can have two meanings, both make not much sense here but both are near.

Mittagessen is 1. the food, 2. the process.

But if it is only chocolade it cannot be inside the food, it is the food only.
    The process: I have the same point: If it is the only thing it includes the begin and the end, but "innerhalb" does not include it.
    Even if it would fit semantically, it would not be idiomatic.

"Während" fits. It includes the time of lunch and is usually longer than the pure time of eating.
    It is synonymous somehow to during the lunch time rather than during eating the lunch only.

It would be strange if eating a piece of chocolate would take half an hour just like lunch time.

Kajjo

Senior Member
    Note that "während" does not really fit and is NOT idiomatic in the sense that any native would express the idea in this way.

"Während" was just the better of two bad alternatives. Members answered to the choice given, not with the idiomatic solution in mind.

Anstatt eines richtigen Mittagessens isst sie nur ein Stück Schokolade
    Zu Mittag isst sie nur ein Stück Schokolade
    These were two more idiomatic solutions.